به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با بیان اینکه با حفاری دومین چاه این فاز در عمق دو هزار و۸۵۰ متری به گاز دست یافتیم اظهار داشت: با تجربه بدست آمده از حفاری نخستین چاه فاز ۱۳ و رفع مشکلات عملیاتی، مراحل حفاری دومین چاه فاز ۱۳ با رکورد شکنی جدید در میان فازهای در حال ساخت پارس جنوبی، پیش از برنامه زمان بندی انجام شد.

علیرضا ارزنده با بیان اینکه با پایان این بسته کاری، عملیات حفاری توصیفی فاز ۱۳ پارس جنوبی به پایان رسید و پیمانکار ایرانی برنامه حفاری های توسعه ای این فاز را آغاز کرد، افزود: نخستین جکت فاز ۱۳ که از سوی شرکت ایرانی صدرا ساخته شده آماده حمل است و دومین جکت این بخش نیز با تلاش پیمانکار تا یک ماه آینده بارگیری و به موقعیت دریایی منتقل می شود.

اختصاص۱۵۰ میلیارد ریال برای ساخت سه پروژه عمران شهری در استان بوشهر

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از سه پروژه مصوب سفرهای استانی هیات دولت به استان کهگیلویه و بویر احمد، در مناطق نفت خیز جنوب واقع در شهرستان های دیلم، گناوه و دشتستان استان بوشهر با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: طرح جابه جایی میدان امام علی(ع) شهرستان گناوه با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار، احداثمجتمع ادارات شهر دیلم با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و تکمیل ورزشگاه و زمین ورزشی فوتبال شهر وحدتیه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، از جمله این طرح‌ها است.

غلامرضا پاکدل افزود: شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران همچنین پروژه تعریض و نوسازی و ساخت جاده جدید محور گچساران – گناوه که یکی از حادثه خیزترین جاده های کشور به شمار می آید نیز در قالب سه فاز اجرا می کند.

انتقال دومین جکت فاز ۱۴ پارس جنوبی به آب‌های خلیج فارس

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام اینکه دومین جکت فاز ۱۴ پارس جنوبی که با طراحی و اجرای سازندگان داخلی ساخته شده است، در سایت عملیاتی بندر عباس بارگیری و عملیات انتقال آن برای نصب در دریا آغاز شد، گفت: دومین جکت ۲ هزار تنی فاز ۱۴ پارس جنوبی(که در سایت عملیاتی شرکت ایزوایکو ساخته شده است) بارگیری و عملیات انتقال آن برای نصب در موقعیت تعریف شده بوسیله شناور حمل سازه های دریایی آغاز شد.

سعید ستاری با اشاره به اینکه تجربه و ظرفیت های فنی و اجرایی مناسبی در شرکت های سازنده ایجاد شده، افزود: بر اساس پیش بینی‌ها، جکت ساخته شده تا هفته آینده پس از انتقال به موقعیت استقرار فاز ۱۴، در آب های نیلگون خلیج فارس از سوی پیمانکاران ایرانی نصب خواهد شد.

پایان تعمیرات اساسی چهارمین واحدشیرین سازی شرکت پالایش گازفجرجم

مدیرعامل شرکت پالایش گازفجرجم، از پایان پذیرفتن تعمیرات اساسی درچهارمین واحدشیرین سازی دراین شرکت(واحد۴۳۰۰) خبرداد و با اشاره به انجام تعمیرات و تقویت نگهدارنده‌های سینی های برج جذب واحد ۴۳۰۰، اظهار داشت: این عملیات مهم به دنبال ساعت ها کار نیروی انسانی توانمند وپرکار پالایشگاه به پایان رسیده است.

رحیم اسلامی تصریح کرد: اعمال ابتکاری جدید برای تقویت پایه های نگهدارنده تعداد۱۱ سینی برج جذب این واحد گامی محکم در راستای حصول اطمینان وآمادگی پالایشگاه درتامین گاز درفصل سرد سال محسوب می‌شود. در این واحدهمچنین ۱۵۱ عدد انواع شیر در اندازه ونوع مختلف پس ازتعمیر در کارگاه مرکزی با موفقیت در محل مورد نظر نصب شدند که در نوع خود اقدامی قابل توجه است.

تعمیر پمپ آمین پالایشگاه دوم در کمتر از ۱۶ روز

مهندس تعمیرات پمپ و توربین با اشاره به اهمیت پمپ آمین در فرایند پالایش گاز از این پمپ به عنوان قلب پالایشگاه یاد کرد و گفت: تعمیرات اساسی این پمپ طبق استانداردهای روز دنیا و هم‌چنین بهره‌گیری از آخرین متدهای تعمیراتی و انجام بازرسی‌های مرحله به مرحله از زمان نصب قطعات بر روی پمپ تا تست نهایی به انجام رسیده است.

علی خان‌پور از تعمیرات اساسی پمپ آمین پالایشگاه دوم در کمتر از ۱۶ روز در کارگاه مرکزی خبر داد و افزود: این پمپ، آمین را۲۶۰ مترمکعب در ساعت و با فشار ۸۰ بار پمپاژ می‌کند. تعمیر این نوع پمپ ۸ مرحله‌ ای یکی از حساس‌ترین تعمیرات کارگاهی می‌باشد که می‌بایست کلیه مراحل مطابق با استاندارد API انجام شود.

کمیته فنی تخصصی و پژوهشی منطقه ویژه پارس تشکیل می شود

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از تشکیل کمیته فنی تخصصی و پژوهشی منطقه ویژه پارس با حضور روسا و مدیران شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی خبر داد.

علی احمدزاده همچنین به حمایت این سازمان از ناشرین و مؤلفین حوزه فنی تخصصی، اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و از استقرار سامانه جامع مدیریت انرژی، سیستم جامع مدیریت پسماند، شناسایی چالش‌ها و ضعف‌های فرآیندی به منظور استفاده از دانش بومی در پاسخگویی به نیاز صنعت نفت، به‌عنوان دیگر اهداف مدیریت پژوهش و فناوری نام برد و تصریح کرد: اولویت اصلی ما از تشکیل کمیته یاد شده پاسخگویی با نیاز صنعت نفت، با استفاده از تلفیق مراکز دانش بنیان و تجارب متخصصان حوزه های صنعتی می باشد.

پیشرفت ۹۷ درصدی بزرگترین مجتمع الفینی جهان در عسلویه

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پیشرفت بیش از ۹۷ درصدی پتروشیمی کاویان خبر داد و با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از هر دو فاز پتروشیمی کاویان، این مجتمع با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن اتیلن در سال به بزرگ ترین مجتمع تولیدکننده این محصول در کشور و جهان تبدیل خواهد شد، افزود: فاز اول این ساخت مجتمع که یکی از طرح های مهر ماندگار صنعت پتروشیمی به زودی در مدار تولید قرار می گیرد.

احمدرضا حیدرنیا گفت: این طرح آخرین مراحل ساخت را طی می کند، ضمن آن که پس از راه اندازی فاز اول، پتروشیمی کاویان توان تولید بیش از یک میلیون تن اتیلن را خواهد داشت و فرآورده های هیدروکربوری دیگری نیز در این واحد پتروشیمی تولید خواهد شد. یکی از دستاوردهای ساخت پتروشیمی کاویان، استفاده از توان ساخت داخل بوده، به طوری که بیش از ۸۰ درصد قطعات این طرح از سوی سازندگان ایرانی ساخته شده است.

انجام ۴۰۶ دستور کار در تعمیرات اساسی ۹۱

مسئول تعمیرات برق پالایشگاه سوم به انجام ۴۰۶ دستور کار در تعمیرات اساسی ۹۱ اشاره کرد و گفت: از این ۴۰۶ دستور کار، ۳۸ دستور کار در بازه زمانی Total Shut down و ۹۹ دستور کار در Shut down فاز ۴،۹۸ دستور کار در Shut down فاز ۵ که ماهیتا دستور کارهای تعمیرات اساسی بودند و هر ساله از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند انجام شده و تعداد ۱۶۷ دستور کار هم که در طول سال به دلایل مختلف بهره‌برداری به دوره تعمیرات اساسی ارجاع شده بود، به انضمام چهار دستور کار Defect انجام شده است.

تورج بخشی افزود: از مهمترین اقدامات انجام گرفته در دوره تعمیرات اساسی میتوان به ایجاد Fault recorder برای همه رلههای دیفرانسیل باسبار ۱S۱۱A، بررسی عملکرد Automatic change over بر روی سوییچگیرهای Emergency و اصلاح تغییرات مورد نیاز به همراه بهینهسازی عملکرد Logic رلههای حفاظتی کمپرسورهای هوای ابزار دقیق اشاره کرد.