کشاورزان خواستار تامین کودهای شیمیایی به میزان کافی هستند

علیقلی ایمانی گفت: بنابر آخرین آمار ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار هکتار کشت گندم صورت گرفته که ۴۶۵ هزارهکتار مربوط به کشت گندم آبی و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار دیم است.

او با بیان اینکه کشت در مناطق سردسیر روبه پایان است، افزود: هم اکنون در مناطق معتدل کشت آغاز شده است و همواره تا پایان دی ادامه دارد.

ایمانی ادامه داد: علی رغم آنکه کود تنها فاکتور مهم و اثر گذار در خودکفایی گندم است، اما به صورت بسته کامل به دست کشاورزان نمی رسند که آن ها انتظار دارند به عنوان عامل اثر گذار ، انواع کود به میزان کافی در اختیارشان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به گلایه مندی کشاورزان در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گفت: علی رغم آنکه نرخ خرید تضمینی گندم در جلسه ۲۲ شهریور مصوب شود، اما هنوز اعلام نشده که این امر منجر به سردرگمی کشاورزان شده است، درحالی که براساس قانون نرخ ۳۲ قلم محصول مشمول قیمت گذاری تا اول شهریور باید اعلام شود تا کشاورزان بتوانند برای کشت تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

او بهترین تناوب برای کشت گندم را کلزا اعلام کرد و گفت: با توجه به اثر پذیری تناوب کشت گندم و کلزا در بحث مبارزه با علف های هرز و بیماری این ۲ کشت لازم و ملزوم یکدیگر هستند که متاسفانه تنها تاخیر در اعلام نرخ، کشاورزان را در نوع کشت محصول دچار تردید کرده است.

کشاورزان خواستار تامین کودهای شیمیایی به میزان کافی هستند