شیر خشکِ خشک

کمبود شیر خشک در کشور از اواخر شهریورماه اوج گرفت و هنوز پس از گذشت نزدیک به ۲ ماه مشکل تامین شیر خشک نوزادان و کودکان حل نشده است.

هرچند مسئولان سازمان غذا و دارو در واکنش به کمبود شیرخشک اعلام کرده‌اند که به زودی این مشکل حل می‌شود و تولید و توزیع شیر خشک در کشور به ثبات می‌رسد اما همچنان امروز پدر و مادر یک نوزاد برای تامین غذای فرزندش از داروخانه ای به داروخانه دیگر سرک می کشد تا بتواند شیر خشک نوزادش را تامین کند آن هم با ثبت شماره ملی.

 ۲۰ مهر ماه بود که داروخانه ها موظف شدند که با ثبت کد ملی در سامانه تی تم به شکل سهمیه ای شیر خشک بفروشند.

اما مشکل اینجاست که همه داروخانه ها همه انواع برند های شیرخشک را موجود ندارند و از سوی دیگر کودکی‌که مصرف شیر خشک بیشتری دارد با این طرح سهمیه بندی به مشکل خورده است.

از سوی دیگر بسیاری از خانواده ها هستند که در مناطق محروم به ویژه در سیستان و بلوچستان و مناطق مرزی زندگی کرده و فرزندانشان فاقد شناسنامه و یا کارت ملی هستند.

چرا باید کمبود شیر خشک در کشور را عجیب دانست زیرا به گفته تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک ۱۵ سال است که در تولید شیرخشک نوزادان خودکفا شده‌ایم و سالانه ۱۱۷ میلیون عدد ظرفیت تولید داخلی بوده و مصرف شیرخشک نوزاد در کشور ۶۱ میلیون عدد در سال گذشته بوده است. 

سوال اینجاست وقتی نزدیک به ۱۵ سال نه تنها به خودکفایی در تولید شیر خشک در کشور رسیده ایم که این کالا نیز توان صادرات داشته چرا امروز در کشور با مشکل تامین شیر خشک نوزادان روبرو هستیم؟

رییس انجمن تولید کنندگان شیر خشک می گوید که مکشل کمبود شیر خشک تخصیص ندادن ارز برای این کالای ضروری بوده و تولیدکنندگان به دلیل این که خانواده‌ها دچار مشکل نشوند ماه‌ها بدون تخصیص ارز به تولید ادامه دادند، در نتیجه انجمن ما به تولید کننده مواد اولیه اروپا ۶۱ میلیون یورو بدهکار شدند، از همین رو سقف اعتباری برخی از شرکت‌ها نیز پر شده است و توانایی تامین مواد اولیه را ندارند. وی ادامه داد: این که امروز کمبود وجود دارد به دلیل دریافت نکردن ارز است و برخی شرکت‌ها بدهی سنگین ارزی دارند که سازمان غذا و دارو فقط بخشی از آن را پرداخت کرده است.

 این در حالی است که بانک مرکزی به عنوان تامین کننده ارز واردات مواد اولیه شیر خشک اعلام کرده که از ابتدای سال تا ۲۵ مهر ۱۴۰۲، بنا بر ثبت سفارش‌ها و اعلام اولویت‌ها و نظر دستگاه سازمان غذا و دارو، فقط برای واردات شیرخشک، ماده اولیه و مکمل‌ها با ارز ترجیحی، بانک مرکزی مجموعاً ۱۵۶ میلیون دلار تخصیص داده که ۱۰۶ میلیون دلار آن تأمین و پرداخت شده است.

 رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره کمبود شیر خشک گفته ما طبق وظیفه خود به تولید کنندگان گفتیم اگر می‌توانند تأخیر انتقال ارز را در تولید جبران کنند ما قطعاً نیاز به واردات نخواهیم داشت. بخشی از محصولاتی که به اندازه کافی موجود بود، وارد نمی‌شود اما برخی نام‌های تجاری که احساس کمبود آن وجود دارد مجوز واردات با اولویت خود تولید کنندگان دارد که نیاز بازار رفع شود.

وی تاکید کرد: این موضوع کوتاه مدت است و ما در بلند مدت با کمک تولیدکنندگان مشکل را به شکل کامل مرتفع می‌کنیم و اگر هم جایی اعلام مشکل کمبود شد می‌توانند از جابجایی نام تجاری استفاده کنند.

محمدی افزود: برآورد ما این است که در طول یک ماه آینده تمام نام‌های تجاری شیرخشک در بازار تأمین شود.

وی ادامه داد: ارز تخصیص داده شده است اما به دلیل مشکلات تحریمی انتقال ارز دوره‌ای مشکل داشت که گروه‌های کالایی تغییر پیدا کرد و در آن مرحله واردات مواد اولیه با تأخیر صورت گرفت که اکنون این مشکل برطرف شده است‌.

شیرخشک1

اما با تمام این توجیهات و ثبت کد ملی برای ارائه شیر خشک، برخی مسولان نوک پیکان انتقادات را به سمت داروخانه ها گرفته اند.

محمد منفرد نائب رئیس انجمن داروسازان کشور این انتقاد را رد  کرده و می گوید که سازمان غذا و دارو مشکل کمبود شیرخشک را متوجه داروخانه‌ها می‌داند، در صورتی که اصل مشکل، کم شدن تولید است. ایران، زمانی با تولید بیش از ۱۰۰ میلیون قوطی شیرخشک، صادر کننده این محصول بود اما اکنون با تولید ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک به یکی از واردکننده‌های شیر خشک تبدیل شده است. اما بازهم سازمان غذا و دارو مشکل کمبود شیرخشک را زیر سر داروخانه‌ها می‌داند. دستورالعمل جدید این سازمان هزینه اضافی، جنگ اعصاب و درگیری‌ها را در نظر نگرفته است.

در هر صورت عدم هماهنگی میان سازمان غذا و دارو، تولید کنندگان شیر خشک و بانک مرکزی و هر دستگاه دیگری که در این زمینه مسوول است باعث شده مردم همچنان برای تهیه شیر خشک با مشکل روبرو بوده و انداختن تقصیر به گردن دیگری راه حل رفع این معضل نیست.

نوزادی که مصرف شیر خشک دارد مقصر نیست که شیرخشکِ این روزها خشک شده است.

شیرخشک2