افزودن سوخت ال‌پی‌جی به سبد سوختی کشور یک تکلیف قانونی است

در میز اقتصاد امروز به موضوع اختصاص گاز مایع برای سوخت با حضور شریعتی عضو کمسیون مجلس،رحیمی کارشناس حوزه انرژی و عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مورد بررسی قرار گرفت.

شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:بخشی از سبد سوختی کشور باید ال پی جی شود، ولی متاسفانه اجرایی نشد، کشوری که تک محصول باشد قطعا دچار مشکل خواهد شد.

او  گفت: تنوع سبد سوختی در بخش حمل و نقل کشور از موضوعات مهم برنامه هفتم است که جهت بررسی دقیق‌تر از صحن علنی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است.

او گفت: در ترکیه ۸ مدل سوخت در حال استفاده است، ولی کشور ما روی سوخت بنزین کار می‌کند و دچار ناترازی بنزین هستیم و مجبور به واردات هستیم.

شریعتی گفت: تقریباً ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو در کل کشور از این سوخت‌ها استفاده می‌کنند که باید ساماندهی شوند و در مرحله بعد، خودرو‌های سنگین و حمل و نقل عمومی کشور نیز باید بتوانند از این سوخت‌ها بهره ببرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزودن سوخت ال‌پی‌جی (L.P.G) به سبد سوختی کشور یه تکلیف قانونی است و باید از سوی دستگاه‌های دولتی اجرایی شود.

شریعتی گفت:باید سبد سوختی کشور متنوع شود نباید ما همش بنزین بسوزانیم، چرا که سوخت ال پی جی پاک است، در حال حاضر ما واردات بنزین داریم و تا زمانی که چندین پالایشگاه ما وارد مدار شود همین مشکل وجود دارد، تنوع سبد سوختی انتخاب نیست اجبار است.

به گفته او، استفاده استاندارد و قانونمند از LPG و ساماندهی این خودرو‌ها برای استفاده از این سوخت به خودرو‌های CNG سوز نیز کمک خواهد کرد و همچنین از نظر پدافند غیرعامل نیز برای کشور مفید خواهد بود.

شریعتی به ضرورت افزایش و بهبود جایگاه‌های تأمین سوخت اشاره کرده و گفت: استفاده از LPG در سبد سوخت کشور نیازمند استانداردسازی جایگاه‌های سوخت و خودرو‌ها است. همچنین، LPG با بنزین و گازوئیل رقابت می‌کند و مشکلی برای CNG ایجاد نخواهد کرد.

شریعتی با اشاره به اینکه دولت بر اساس تصمیمات قبلی مجلس مکلف به استفاده از LPG و CNG شده است گفت: باید بر روند اجرای این طرح نظارت کامل و دقیق داشت.

او گفت: متاسفانه توزیع ال پی جی در کشور شفاف نیست، خود وزارت نفت نمی‌داند که ۴ هزار تن ال پی جی کجا استفاده می‌شود. 

در ادامه رحیمی کارشناس حوزه انرژی گفت:ال پی حی باتوجه به سادگی در کشور به راحتی تولید نی شود و برای اینکه ال پی جی وارد سبد سوختی شود تمام امکانات آن در کشور فراهم است.

او گفت: اگر ال پی جی وارد سبد سوختی کشور شود به طبع می‌توانیم بنزین هم صادر کنیم، ترکیه سالانه ۴ و نیم میلیون تن ال پی جی استفاده می‌کند.

او گفت:اختلاف قیمت بنزین با آل پی جی خیلی بالا است، سوخت ال پی جی تحریم پذیر است بخاطر همین ما یک تخفیفات خوبی به کشور‌های صادر کننده می‌دهیم.

 عرب عاملی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: باتوجه به تکلیف وزارت نفت ما باید زیر ساخت سوخت پاک کشور اضافه شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سبد سوخت کشور ۲۴ میلیون متر مکعب در حمل و نقل خودرویی است، متاسفانه ما ۱۵ درصد کاهش مصرف سوخت سی ان جی در کشور داریم. 

او گفت:ما برای احداث جایگاه ال پی جی در کشور نیاز به در خواست متقاضیان داریم.

افزودن سوخت ال‌پی‌جی به سبد سوختی کشور یک تکلیف قانونی است