۱.۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی سوخت از طریق حمل و نقل ریلی صورت گرفت

در برنامه صف اول موضوع توسعه زیرساخت راه آهن و دیپلماسی ریلی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن به سوالاتی پاسخ داد.

صالحی در ابتدا در خصوص عملکرد راه آهن گفت: بعد از همه گیری کرونا که کشور در شرایط خاصی قرار گرفته بود، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بخشی از فشار این موضوع کاسته شد و در همان زمان دولت سیزدهم مستقر شد. چیزی که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد، انباشت عدم انجام تعمیرات در حوزه لوکوموتیو و حوزه بازسازی و بهسازی خطوط بود. همچنین بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه لوکوموتیو از گذشته به جا مانده بود.

او ادامه داد: از طرفی در آن زمان تاثیر پاندمی کرونا رو به کاهش بود و به آرامی تقاضا‌ها افزایش پیدا کرد. در این زمینه تلاش مضاعفی صورت گرفت که عقب ماندگی گذشته جبران شود و به تقاضا‌های جدید نیز پاسخ داده شود. در سال ۱۴۰۱ افزایش حمل مسافر را نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و  تقاضای‌های سفر به روال سابق بازگشت. در سال ۱۴۰۱ با جابجایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر مسافر ضمن اینکه نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد رشد داشت، رکورد حمل و نقل ریلی مسافری ما شکسته شد. این رکورد پیش از این مربوط به سال ۸۹ با ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر بود.

تا آبان امسال ۲۰ میلیون مسافر از مسیر ریلی جابجا شدند

صالحی در خصوص جابجایی مسافران در ۶ ماه ابتدایی امسال گفت: در این بازه زمانی ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر جابجا شده اند که اگر با همین نسبت پیش برویم به نظر می‌رسد تا پایان سال۱۴۰۲، از مرز ۳۰میلیون نفر عبور خواهیم کرد و رکورد سال گذشته دوباره شکسته خواهد شد. تا آبان نیز بیش از ۲۰ میلیون مسافر جابجا کرده ایم.

به گفته صالحی سال گذشته حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی از طریق حمل و نقل ریلی در کشور صورت گرفت که اگر این رقم برای توسعه ریلی کشور اختصاص پیدا می‌کرد، امکان جابجایی مسافران بیشتر وجود داشت.

او ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در تهیه بلیت این بود که بتوانیم برای آحاد مردم فرصت برابری را ایجاد کنیم و عرضه بلیط هم از طریق آژانس‌ها و هم از طریق اینترنت به طور همزمان انجام می‌شود.

متوسط عمر لوکوموتیو های مسافری به ۱۰سال رسیده است

صالحی با بیان اینکه ناوگاه ریلی کشور در طی دولت قبلی نوسازی نشده بود گفت: متوسط عمر لوکوموتیو مسافری ۱۰ سال است، لوکوموتیو‌های باری ما متوسط عمر ۳۵ سال دارند. در خصوص واگن‌های مسافری متوسط عمر حدود ۳۰ سال است و واگن‌های باری ما با توجه به نوسازی خوبی که در دوسال اخیر انجام گرفته به حدود ۲۵ سال رسیده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توسعه راه آهن‌های بین المللی و اتصال ریلی به کشور‌های همسایه است گفت: امیدواریم با توجه به اینکه خط ریلی تا خرمشهر و شلمچه رفته بتوانیم قطار تهران - کربلا را داشته باشیم. تفاهمی که با طرف عراقی داشتیم، ۱۶ کیلومتر در مسیر ابتدایی این مسیر داریم که باید از طرف ما انجام شود. یک مسیر ۱۶ کیلومتری باقی می‌ماند که تا بصره است و بعد از آن هم اتصال به کربلا وجود دارد.

معاون وزیر راه در پاسخ به وضعیت حمل و نقل ریلی کشور گفت: ۲ کریدور در شرق دریای خزر و ۲ کریدور هم در بخشی این دریا داریم. در جنوب کشور بخش بندری بندر امام خمینی و بندر امام خمینی هستند که هر دو به ریل متصل هستند. یکی از مهمترین بحث‌ها، ترکیب حمل و نقل ریلی و دریایی است. وقتی بتوانیم از مسیر ریل بندر استفاده کنیم یک مزیت رقابتی بسیار خوبی را پیدا می‌کنیم. در این راستا، بندر امیرآباد به ریل متصل است که در حال حاضر جابجایی بار را انجام می‌دهد؛ و باید آن را با اسکله «رو رو» تقویت کنیم. این اسکله برای بندر کاسپین هم در نظر گرفته شده و در حال آماده سازی است. امیدواریم با اتصال رشته کاسپین بتوانیم یکی دیگر از راهگذر‌های شمالی و جنوبی را تکمیل کنیم.

صالحی در خصوص دو خطه شدن مسیر‌های ریلی گفت: این موضوع را در دستور کار داریم و مسیر بافق به بندرعباس دوخطه شده، اما مسیر سرخس به بافق هنوز دو خطه نشده است که البته این موضوع در اولویت جدی ما است. همچنین بحث اتصال چابهار به زاهدان که ۴ قطعه ۱۵۰ کیلومتری است و قطعه اول آن سال گذشته افتتاح شد و سه قطعه دیگر اگر تزریق بودجه انجام شود، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی در مورد هزینه قطار‌های حومه‌ای گفت: بخشی از این قطار‌ها در اختیار بخش خصوصی است و بخشی از آن در اختیار راه آهن است. انتظار بخش خصوصی این است که قیمت این سفر‌ها معقول‌تر شود، اما دولت تلاش دارد که قیمت بالا نرود و راه آهن از این بابت به بخش خصوصی زیان پرداخت می‌کند. به عنوان مثال هرساله چند ده میلیارد تومان به شرکت رجا پرداخت می‌شود.

۱.۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی سوخت از طریق حمل و نقل ریلی صورت گرفت