طلا و سکه بخیرم یا بفروشیم/ پیش بینی قیمت طلا و سکه هفته آخر آبان ۱۴۰۲

قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر تقریبا به ثبات نسبی رسیده است، سکه تمام در محدوده ۲۹ میلیون تومان تا نزدیک ۳۰ میلیون تومان متغیر بوده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تقریبا ۲ میلیون و ۴۷۰ تا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است. 

انس جهانی طلا نیز پس از جهش هفته گذشته به ثبات رسیده است به طور میانگین در محدوده ۱۹۹۰ دلار در حرکت است. به اعتقاد کارشناسان بازار طلا کاهش تنش های میان فلسطین و اسرائیل و امید به رسیدن به آرامش باعث ثبات قیمت طلا شده است.

پیش بینی کارشناسان بر است که با توجه به شرایط فعلی قیمت طلای جهانی و طلا و سکه با روند کنونی ادامه داشته باشد مگر اینکه حادثه خاصی رخ دهد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ + جدول

بررسی وضعیت بازارها نشان می‌دهد مدت‌هاست مسیر سرمایه‌گذاری در رکود فرو رفته است. بازارهای مسکن و ارز که به طور سنتی مقصد ورود پول بوده‌اند مدت‌هاست سرکوب می‌شوند و بازار سهام هم وضعیت ناپایداری دارد. بازار خودرو هم هر روز با تهدید تازه‌ای از سوی تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذار روبروست. در این میان به نظر می‌رسد تنها بازار طلاست که توسط سرمایه‌گذاران، به‌عنوان مقصد مناسب‌تری برای ورود پول شناسایی شده است.

نگاهی به وضعیت بازارهای موازی نشان می‌دهد اگرچه برخی از این بازارها طی یک سال اخیر بازدهی مثبتی داشته‌اند اما هر کدام به دلایل مختلفی جذابیت خود را از دست داده‌اند. عواملی نظیر رکود، نقدشوندگی پایین، سرنوشت مبهم و نامعلوم و بی‌اعتمادی به تصمیمات سیاست‌گذاران از جمله دلایل بنیادینی است که پول را از بازارها فراری کرده و معاملات را در رکود فرو برده است.