ساتنا و پایا چند ساعت بعد واریز می شود؟

ساتنا و پایا دو نام برای واریز پول در بانکها و نرم افزارهای بانکی هستند. بسیاری می خواهند درباره تفاوت ساتنا و پایا و بدانند و اینکه جدول واریز ساتنا در سال 1402 و پایا چگونه است. با افکارنیوز همراه باشید.

آخرین جزئیات جدول ساعت کار پایا و ساتنا را در جدول زیر می خوانید:

جدول ساعت کاری پایا و ساتنا در سال 1402

ساعت پایان کار ساتنا پایا
دستور پرداخت بین مشتری دستور پرداخت بین بانکی
۱۴:۳۰ بدون تغییر ۱۵:۰۰ بدون تغییر چرخه اول: ساعت ۳:۴۵ جهت تسویه تراکنش های شاپرکی و غیرشاپرکی

چرخه دوم: ساعت : ۱۰:۴۵

چرخه سوم: ۱۳:۴۵

چرخه چهارم: ساعت ۱۸:۴۵

بدیهی است ساعت شروع پردازش چرخه واحد پایا (شاپرکی و غیرشاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی ساعت ۱۳:۴۵ خواهد بود.

ساعت کار ساتنا و پایا در سال 1402

لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود.

بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌های عامل پرداخت‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت ۸:۰۰ صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود.

بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌های عامل پرداخت‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت ۸:۰۰ صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

واریز وجه حواله ساتنا و پایا در روزهای تعطیل

ساتنا:

با توجه به ماهیت دستور پرداخت های ساتنا که دارای سررسید همان روز (Value Same Day) می باشند، در صورتی که حواله (در بانک مبداء) در محدوده ساعت کار عادی بانک ها صادر شده باشد، وجه مربوط در همان روز کاری در بانک مقصد به حساب ذی نفع واریز می شود. در غیر این صورت وجه حواله در روز کاری بعد به حساب واریز خواهد شد.

پایا:

انتقالات سامانه پایا برای دستور پرداختهای مشتریان در روزهای تعطیل ۱بار در روز و در ساعت ۱۳:۴۵ صورت می پذیرد.

سقف مبلغ قابل انتقال در روش ساتنا

ساتنا معمولاً برای مبالغ بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام تراکنش‌های ساتنا، دو روش وجود دارد:

روش اینترنت بانک: در این روش، می‌توان مبالغ با حداقل ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۱ میلیارد ریال در روز را از طریق حواله ساتنا جابه‌جا کرد. سقف این مبلغ با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است. برای افزایش سقف انتقال وجه خود از طریق ساتنا، باید به نزدیکترین شعبه بانک موردنظر مراجعه کرده و مدارک و مستندات مورد نیاز را تهیه کنید. برای انجام تراکنش‌هایی با مبالغ بیشتر از سقف و با استفاده از حواله ساتنا، باید به صورت حضوری به شعبه بانک مراجعه کرد.

روش شعبه بانک: در این حالت، سقف مبلغ انتقال وجه نامحدود است. با این حال، جابه‌جایی مبالغ بیشتر از ۲ میلیارد ریال مستلزم ارائه مستندات و مدارک لازم مبنی بر وقوع یک معامله یا یک رویداد مالی به شعبه بانک است.

در هر دو روش، زمان انجام تراکنش‌ها با توجه به ساعات پذیرش شعب بانک‌ها متفاوت است. همچنین، برای افزایش سقف انتقال وجه خود از طریق ساتنا، باید به شعبه بانک مراجعه کرده و مدارک و مستندات مورد نیاز را تهیه کنید.