متوسط عمر واگن‌های باری و مسافری بالای ۳۰ سال است

بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ناوگان هوایی، دریایی و ریلی کشور فرسوده است، لذا باید مشوق‌هایی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ایجاد کرد. موتور محرک شکوفایی صنعت، تقاضا و بازار است، لذا در دوره‌ای که تحت تحریم خارجی هستیم، باید برای حمایت از صنایع داخلی از بازارهای داخلی به عنوان یک فرصت بهره بگیریم.

او گفت: در ناوگان هوایی حدود ۳۳۰ فروند پرنده در کشور وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۲۵۰ فروند قابلیت پرواز دارند که تعدادی از این ۲۵۰ فروند هواپیما نیز به دلیل کسری قطعات یدکی، اقلام مصرفی و یا دوره‌های تعمیراتی باید از پرواز خارج شوند تا عملیات تعمیر و نگهداری آن‌ها انجام شود، لذا حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است.

احمدی گفت: اصلی‌ترین شبکه در اختیار شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و شرکت‌های دیگری نیز ناوگان در اختیار دارند، اما در مجموع نیاز این شرکت‌ها به ناوگان جدید زیاد است.

وی تصریح کرد: البته به دلیل استانداردهای بین‌المللی و همچنین به دلیل اینکه ناوگان کشتیرانی اغلب در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، مشکلی برای نگهداشت این ناوگان نداریم اما برای نوسازی ناوگان موجود مساله وجود دارد و باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و اگر این سرمایه گذاری اتفاق بیفتد ظرفیت‌های بسیار خوبی را در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و برای پشتیبانی ناوگان کشور برای نوسازی ناوگان و واگذاری شناورهای جدید در کشور داریم.

به گفته او، به جهت تردد کمتر ناوگان ریلی در خارج از کشور معمولاً دقت کافی برای نوسازی ناوگان در سال‌های گذشته انجام نشده و متوسط عمر واگن‌های باری و واگن‌های مسافری کشور بالای ۳۰ سال است و کشنده‌های باری - مسافری هم عمر بالایی دارند.

احمدی گفت: لذا با این وضعیت آینده خوبی برای حمل و نقل تجاری کشور متصور نیستیم و باید فکری برای بهبود آن صورت گیرد.

او گفت: مصوبه سال ۹۶ شورای اقتصاد برای تأمین ۲ هزار دستگاه واگن مترو کلانشهرها و در افق ۵ ساله تقاضای واقعی ۷ هزار دستگاه است.

به گفته او، یعنی در صورتی که تمام پروژه‌های مترو به اتمام برسد ۷ هزار دستگاه واگن مترو نیاز است ولی در صورتی که بخواهیم واگن پروژه‌های در حال اتمام را تأمین کنیم در کنار نوسازی، ۵ هزار دستگاه واگن لازم است.

احمدی گفت: شورای اقتصاد در سال ۹۶ برای ۲ هزار دستگاه به وزارت کشور مجوز می‌دهد و ایدرو را به عنوان متولی مدیریت طرح معرفی می‌کند و لذا سازمان گسترش به عنوان مدعی صنعت و تولید داخل و مدیریت کننده این بخش وارد عمل می‌شود. از این رو برای ۲ هزار دستگاه به علت محدودیت‌های تأمین مالی متأسفانه توفیقی ایجاد نشده است.

احمدی گفت: در حال حاضر تعداد ناوگان فرسوده خودرو بیش از ۹ میلیون دستگاه است. در این میان تعداد ۲۶۰ هزار کامیون و کشنده، ۷۴ هزار مینی‌بوس و بیش از هفت میلیون خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد.

او گفت: بر اساس قانون هوای پاک تردد این خودروها در کشور ممنوع شد که بازدارنده هم بود، اما در دیوان این رأی شکسته شد و در حال حاضر خودروهای فرسوده می‌توانند با معاینه فنی تردد کنند. یکی از دلایل مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا هم همین فرسودگی خودروها است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه و در پاسخ به اینکه علت اصلی و عمده فرسودگی ناوگان دریایی، ریلی، هوایی و … چیست، گفت: در هر صنعتی یک اکوسیستم تقاضا و تولید وجود دارد. اما زمانی که اقتصاد دچار مشکل شود اکوسیستم نیز دچار مشکل می‌شود. لذا وقتی در بخش تقاضا اقتصاد خوبی ایجاد نشود در نتیجه بخش‌های اقتصادی حمل و نقل نیز سود لازم را نمی‌برند و در نتیجه تمایلی به ادامه این کسب و کار ندارند. این اتفاق عملاً سرعت گردش در اکوسیستم را کاهش می‌دهد و لذا صنعت نیز کند می‌شود.

متوسط عمر واگن‌های باری و مسافری بالای ۳۰ سال است