قیمت نهایی گندم 17500 تومان شد

با اعلام رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ، محمدعلی نیکبخت، وزیر کشاورزی در نشست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تشریح روند قانونی بررسی و تعیین قیمت محصولات راهبردی کشاورزی اظهار داشت: شورای قیمت‌گذاری با حضور همه اعضا و تبادل نظر در جلسات متعدد کارشناسی، قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی ۳-۱۴۰۲ تعیین و مصوب کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با تصریح بر مصوبه شورا ـ که نماینده کشاورزان هم از اعضای آن هستند ـ اعلام کرد: بنا به خرد جمعی، کار کارشناسی و هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی  ۳-۱۴۰۲ به مبلغ ۱۷۵ هزار ریال تصویب و اعلام می‌شود.

هر ساله بنا بر قانون مجلس شورای اسلامی، اختیار تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی به شورای قیمت‌گذاری، مرکب از یازده عضو سپرده شده است؛ کشاورزان خبره، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده بانک مرکزی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهادکشاورزی از جمله اعضای این شورا هستند.

اعلام نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی از سوی وزیر جهاد کشاورزی در شرایطی است که بیست و سوم شهریورماه امسال، مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران، از تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ تعیین شد؛ نرخی که بلافاصله از سوی روابط عمومی وزارت جهاد به نوعی تکذیب گشت و در واکنش به اظهارنظر و بیان غیررسمی قیمت محصولات از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، اعلام کرد: مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی، شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی است.

قیمت نهایی گندم 17500 تومان شد

این در شرایطی بود که مطابق با قانون، دولت موظف است همه‌ ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آن‌ها از طریق واحد‌های ذیربط اقدام کند. همچنین بر اساس قانون، وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات نامبرده را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم کند.

ردپای سازمان برنامه و بودجه در تعیین قیمت گندم کمتر از انتظار کشاورزان؟!

عقب نشینی وزارت جهاد کشاورزی از نرخ تعیین شده ۱۹۵۰۰ تومانی در جلسه شورای قیمت گذاری (شهریورماه امسال) در حالی است که به نظر می‌رسد، تاکید سازمان برنامه و بودجه بر تعیین نرخی پایین تر از رقم مذکور، باعث شد تا هفته‌ها و ماه ها، اعلام نرخ رسمی با وقفه مواجه شود و حالا رقمی کمتر برای خرید تضمینی از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است. به گونه‌ای که پیشتر خبرگزاری فارس در این باره نوشته بود: «منابع آگاه پیش از این گفته بودند، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نظرش این بوده که قیمت کیلویی حدود ۱۶ هزار تومان، مطابق با قیمت‌های جهانی است و قیمت بالاتر تحمیل هزینه زیادی به دولت است.»