به گزارش افکار نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،بازار جهاني طلا در هفتهاي كه گذشت به تبع از فاكتورهاي موجود در همان محدوده قيمتي زير يك هزار و ۶۰۰ دلار به ازاي هر اونس حركت كرد.

انتشار داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی چین و کند شدن رشد اقتصادی در این کشور(نرخ رشد اقتصادی در چین اگر چه کاهشی بوده، اما مطابق پیش‌بینی‌ها است) در شرایطی که پس از بحران مالی جهان دوره کنونی یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های سرعت رشد اقتصادی در جهان است و اعمال فشار از سوی نخست وزیر چین مبنی بر تقویت محرک‌های جهش اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ از مهم‌ترین دلایلی بود که روی روند معاملات در بازارهای مالی و به تبع آن روی بازار طلا تاثیرگذار بود.


براساس گزارش منتشر شده در چین تولید صنعتی در حالی افزایش یافته که رشد شاخص خرده فروشی در این کشور تنزل پیدا کرده است. البته بازارهای طلای جهان تنها متاثر از موضوع چین حرکت نکردند، بلکه پس از نشست روز چهارشنبه کمیته فدرال رزرو و نبود سرنخ و عدم امیدواری مبنی بر انجام دور سوم تزریق نقدینگی‌ها با عنوان QE۳ و به تاثیر از صعود دلار افت محسوسی را تجربه کرد و حتی به زیر یک هزار و ۵۷۰ دلار به ازای هر اونس هم رسید.


به باور تحلیلگران، همچون بسیاری از بازارهای کالایی دیگر که روند مبادلات نزولی بود دادوستد طلا با ریسک همراه و به عنوان دارایی خطرناک تلقی شد. اخبار مربوط به بحران بدهی‌ها در اروپا و گزارش‌هایی پیرامون نرخ بهره از سوی کمیته مرکزی فدرال رزرو(FOMC) و موسسه سرمایه‌گذاری مشترک بریتانیایی و آمریکایی(BBH) شرایط کاهشی را برای بازار فلزات گرانبها همواره کرده؛ زیرا با تقویت دلار و از سویی شرایط ریسکی برای نگهداری طلا بهترین روش در شرایط کنونی فروش این کالا است؛ اما نکته مهم و اساسی این است که بازار طلا اگر چه با روند نزولی مواجه است، اما سرمایه‌گذاران در این بازار منتظر محرک‌های مالی بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی جهان هستند و معتقدند هر گونه تغییر در سیاست‌های پولی می‌تواند تغییرات وسیع و محسوسی را در مبادلات طلای جهانی ایجاد کند.


تقاضای طلا در هند نیز به تاثیر از شاخص روپیه در برابر دلار متغیر بوده اما موضوع این است که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای متقاضی طلا به صورت خرده فروشی در جهان(هند) همچنان با سطح پایینی از تقاضا روبه‌رو است که همین موضوع روی کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

دلار و سکه منتظر اخبار روانی

بازار سکه در هفته گذشته در شرایطی پی گرفته شد که تغییرات دلار در بازار داخلی تنها عامل تاثیرگذار شناخته می‌شود.
اگر چه پیش‌بینی کارشناسان از دورنمای بازار با توجه به تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه مبنی بر کاهش التهاب‌ها و از سویی دور دوم تحویل سکه‌های پیش فروش شده در مردادماه کاهشی بوده اما برخی دلایل خارج از روال طبیعی بازار همچون مسدود شدن حواله‌های ارزی یا موضوعات پیرامون اخبار ضد و نقیض غیر‌اقتصادی روی تحرکات مثبت دلار و به تبع آن افزایش قیمت سکه تاثیرگذار است. به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به ماه رمضان و رکود طبیعی در بیشتر بازارهای داخلی، تاکید بر تحویل سکه‌های پیش فروش شده در ماه مرداد و از سویی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تزریق دلار به بازار از سوی بانک مرکزی(این موضوع از نظر کارشناسان بیشتر در حد گمانه‌زنی است و دلایلی که روی کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بوده بیشتر مربوط به انتشار برخی اخبار غیر‌اقتصادی و از سویی موضوع ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ در استانبول است؛ زیرا تب بازار ارز و سکه اگر چه کم شده اما قیمت دلار همچنان بیش از یک هزار و ۹۰۰ تومان است.)

احتمال باقی ماندن روند کاهشی قیمت‌ها(متناسب با پارامترهای موجود) وجود دارد. این در حالی است که انتشار گزارش‌های یکجانبه ایالات متحده و غرب پیرامون محدودیت‌های نفتی کشورمان همواره به عنوان یکی از اهرم‌های روانی، بازار را تحت تاثیر قرار داده حتی برخی کارشناسان با اشاره به موضوع تحولات سوریه و افزایش فشار اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر پایان دادن به وضعیت موجود بر این باورند که ممکن است با توجه به اتفاقات غیر‌منتظره در روزهای آینده جو روانی بازار برعکس شود؛ به همین دلیل پیگیری اخبار و گزارش‌های سیاسی و بین‌المللی در روزهای آینده برای تعیین مسیر بازار ارز و سکه بسیار مهم و حیاتی است.


سکه به تناسب زمان تحویل ارزان تر شد

بازار آتی سکه بورس کالای ایران در هفته گذشته متناسب با بازار نقدی حرکت کاهشی را تجربه کرد. این در حالی بود که تحرکات مثبت طلا در بازارهای جهانی و از سویی برخی اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی به عنوان عامل تاثیرگذار توانست حرکت سکه در بازار آتی را عوض کند. البته بیشتر کارشناسان بازار آتی، بالا باقی ماندن اختلاف قیمت سکه در سررسیدهای دور نسبت به بازار نقدی و از سویی پایین آمدن قیمت‌ها در سررسیدهای نزدیک با بازار نقدی را از مهم‌ترین اتفاقات چند روز گذشته قلمداد می‌کنند.


به باور آنان سود آربیتراژی متناسب با اختلاف قیمت‌ها متغیر بوده، اما نرخ سود سالانه در محدوده ۳۰ تا ۵۰ درصد در نوسان است که بسته به دوری یا نزدیکی این سررسیدها نرخ سود نیز متغیر بوده است. توصیه تحلیلگران این است که در شرایط کنونی معامله‌گران حرفه‌ای با جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش در سررسیدها و از سویی نوسان‌گیری می‌توانند سودهای تضمین شده را ادامه دهند؛ اما سرمایه‌گذاران خرد و آماتور بهتر است از نوسانات بازار به دور باشند و متناسب با میزان نقدینگی موجود سعی کنند تا حد امکان از انجام عملیات آربیتراژ جلوگیری کنند.


با توجه به نزدیک شدن زمان تحویل سکه‌های سررسید تیرماه و از سویی انجام معاملات سکه‌های سررسید آبان‌ماه از روز یکشنبه به نظر می‌رسد حجم دادوستدها برای سررسیدهای نزدیک کم و برای سررسیدهای دور بیشتر شود.


در مجموع طی هفته گذشته ۸۶ هزار و ۸۶۵ قرارداد به ارزش ۷ تریلیون و ۵۴ میلیارد و ۷ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل کاهش اندکی داشت. برای سررسیدهای تیرماه یک هزار و ۵۷۰ قرارداد به ارزش ۱۱۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال، سررسیدهای مردادماه ۷۹۱ قرارداد به ارزش ۵۹ میلیارد و ۷۶۰ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال، سررسیدهای شهریورماه ۶۶ هزار و ۳۴۸ قرارداد به ارزش ۵ تریلیون و ۳۵۷ میلیارد و ۷۹۵ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال، سررسیدهای مهرماه ۱۸ هزار و ۱۵۶ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۵۲۳ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال معامله شد.


روند قیمت‌ها نیز در بازار به گونه‌ای بود که بسته به سررسیدهای نزدیک و دور کاهش قیمت‌ها متفاوت بود و این بار برعکس هفته‌های قبل که قیمت سکه در سررسیدهای نزدیک به دلیل متناسب شدن با بازار نقدی ریزش محسوسی را تجربه کرده بود نسبت به سررسیدهای دور کاهش کمتری داشت اما هر چه از زمان تحویل فیزیکی سکه فاصله گرفته می‌شود؛ قیمت سکه نیز متناسب با آن افزایش محسوسی را تجربه می‌کند؛ به طوری که قیمت سکه سررسید تیرماه ۳۰ هزار و ۵۹۵ تومان(۱۴/۴ درصد)، سررسید مردادماه ۴۳ هزار و ۳۲ تومان(۵۱/۵ درصد)، سررسید شهریورماه ۶۴ هزار و ۴۸۱ تومان(۶۷/۷ درصد) و سررسید مهرماه ۶۸ هزار و ۹۵۹ تومان(۸۴/۷ درصد) افت داشت.


کارشناسان با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال از ادامه کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند، اما وجود اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی را به عنوان یکی از اهرم‌های روانی و غیر‌قابل انتظار توصیف می‌کنند و بر این باورند که ممکن است شاهد تحرکات مثبتی نیز بود.