طرح ویژه دولت سیزدهم در بخش کشاورزی

عملیات اجرایی این طرح در هفته بسیج سال ۱۴۰۲ آغاز شده است و در این راستا، نشستی به منظور بررسی روند پیشرفت این طرح با حضور غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین ، جمال‌الدین آبرومند دبیر قرارگاه امام‌ حسن‌مجتبی (ع)، عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، محمدهادی حاج‌محمد مدیرعامل موسسه جهاد توسعه و محمد زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی برگزار شد.

در این نشست که فرماندهان سپاه‌‌ و رده‌های استانی بسیج سازندگی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانسی شرکت کردند، روند پیشرفت و مشکلات طرح مورد بررسی قرار گرفت و فرماندهان سپاه‌های استانی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی در حوزه آبخیزداری و آب کشاورزی گزارش دادند.

در این نشست، مدیرعامل موسسه جهاد توسعه با اشاره به این که اجرای "طرح آبخیز تا جالیز"  و احیای قنوات به این حجم در کشور بی‌سابقه بوده است، گفت: برای اجرای طرح نیاز است استان‌ها فعالیت و همکاری بیشتری داشته باشند.

محمدهادی حاج‌محمد با بیان این که برای مدیریت طرح سامانه‌ای پیش‌بینی شده است که در حال تدوین شد، افزود: مدیریت طرح و ارائه گزارش‌ها و بارگذاری مستندات در سامانه با همکاری استان‌ها، باعث تسریع در روند اجرایی پروژه‌ها می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نیز در این نشست، از تلاش‌های موسسه جهاد توسعه برای تامین اعتبارات طرح قدردانی کرد و گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های آبخیزداری در کشور است که با همت بسیج و سپاه اجرا می‌شود.

صفدر نیازی شهرکی از فرماندهان سپاه‌های استانی خواست تا طرح را منوط به تامین اعتبار نکنند و با اعتماد به نفس، ایثار و فداکاری به اجرای طرح بپردازند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز ضمن اشاره به اهمیت طرح آبخیزداری در کشور، طرح کاشت یک میلیارد درخت را جزو عملیات بیولوژیک آبخیزداری دانست و بر مشارکت بسیج در این طرح عظیم تاکید کرد.

عباسعلی نوبخت افزود: این طرح باعث افزایش سرسبزی و تنوع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می شود و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

در ادامه این نشست،فرمانده سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اهمیت آبخیزداری در تامین آب شرب و کشاورزی پایدار، از همکاری و هماهنگی بسیج، سپاه، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در اجرای این طرح قدردانی کرد.

غلامرضا سلیمانی از فرماندهان سپاه‌های استانی خواست تا با استفاده از ظرفیت بسیج و گروه‌های جهادی، طرح را با سرعت و کیفیت بالا ادامه دهند.

محمد زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی نیز آمادگی کامل جهادگران بسیج سازندگی در تحقق اهداف طرح را اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح در استان‌های مختلف با کلنگ‌زنی سردار سلیمانی در سایه تعامل مناسب و حمایت عزیزان منابع طبیعی و جهادکشاورزی و نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی به صورت مردم پایه آغاز شده است.

گفتنی است؛ طرح بزرگ آبخیز تا جالیز به منظور آبخیزداری ۱۹ میلیون هکتار اراضی و احیای بیش از ۱۰ هزار رشته قنات و پایین‌دست مانند انتقال آب و احداث منابع کوچک تامین آب طی مدت ۳ تا ۵ سال با نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی و مردم‌پایه تعریف شده است.