به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در حالی مسئولان اعلام میکنند فروش مرغ بیش از ۵۲۰۰ تخلف است اما ظاهراً قیمت مرغ قصد پایین آمدن ندارد. هرکیلوگرم مرغ این روزها در بازار تهران به حدود ۷ هزار تومان هم رسیده و کسی هم با این به اصطلاح تخلف برخورد نمی کند.

آنچه مسلم است قیمت‌های دستوری در بازار شکننده است و اگرچه بتوان به صورت مقطعی و کوتاه مدت بازار را به صورت دل‌به‌خواهی پیش برد اما برای ایجاد ثبات در قیمت نیازمند تنظیم تمام مولفه‌های موثر در قیمت هستیم که یکی‌ از آنها نهاده تولید است.

اما قیمت‌های ۴۷۰۰ و ۵۲۰۰ تومانی مرغ در حالی که قیمت بازار حدود ۷ هزار تومان است از کجا آمده است؟ دولت طی قراردادی با دو شرکت معروف قرار شده در قبال تامین نهاده روزانه ۳۰۰ تن مرغ به قیمت ۴۷۰۰ تومان به بازار تزریق کنند و بقیه تولید کنندگان هم در یک قیمت دستوری باید مرغ را به قیمت ۵۲۰۰ تومان عرضه کنند که بیشتر از آن تخلف خواهد بود.

گذشته از اینکه این شرکت‌ها واقعا این میزان را به بازار تزریق کردند یا نه؟ واقعیت این است که نیاز روزانه مصرف مرغ تهران حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تن است و این میزان تنها در صورت اجرا یک سوم نیاز را می‌تواند برآورده کند.

اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ ۴۷۰۰ تومانی از سوی مرغدار ۲.۵ کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.

همچنین از سوی دولت پیشنهاد پرداخت ۵۰۰ تومان یارانه به تحویل دهندگان مرغ ۴۷۰۰ تو مانی داده شد که آن هم با استقبال مرغداران مواجه نشده است.

همچنین شرکت پشتیبانی امور دام اگرچه از آغاز توزیع ۲۰۰ هزار تنی کنجاله در استان‌ها خبر داده اما گزارش‌ها حاکی است هنوز این توزیع به مرحله اجرا در نیامده است.

به هر حال هیچکدام از این مسیرهایی که دولت در پیش گرفت موجب پایین آمدن قیمت مرغ در بازار نشد اما آنچه مسلم است مولفههای بازار باید به نحوی تامین و تنظیم شود که برایند آنها منجر به تثبیت و متعادلسازی قیمتها شود و گرنه قیمتهای دستوری و مدیریتهای سطحی اگرچه با موفقیت هم همراه باشد تنها مسکن و کوتاه مدت خواهد بود.