به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، صندوق توسعه ملي با هدف تبديل بخشي از درآمدهاي ناشي از فروش نفت، گاز، ميعانات گازي و فرآوردههاي نفتي به ثروتهاي ماندگار و همچنين حفظ سهم نسلهاي آينده از منابع نفت و گاز ايجاد شده است و براي تحقق اين اهداف تسهيلات با اولويتبندي طرحها و پروژهها به بخش خصوصي پرداخت ميشود.

البته بسیاری از کشورهایی که فاقد منابع نفتی هستند نیز اقدام به تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بنا بر آمار در بین کل این صندوق‌ها، صندوق توسعه ملی ایران دارای رتبه دوازدهم است.

بنا بر این گزارش، براساس ماده ۸۴ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه فعالیت صندوق توسعه ملی به صورت ارزی است، به استثنای بخش کشاورزی که ۱۰ درصد از منابع صندوق را به صورت ریالی دریافت می‌کند.

البته برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی چندی پیش دولت قانونی را به تصویب رساند که اجازه می‌دهد تسهیلات صندوق توسعه‌ی ملی توسط بانک مرکزی به قیمت مرجع ارز به بخش خصوصی فروخته شود تا بخش خصوصی نگران بازپرداخت ارزی نباشد. ساز و کار این است که بنگاه دریافت‌کننده تسهیلات باید معادل ریالی با نرخ سود ریالی را به بانک مرکزی پرداخت کنند تا بتواند ارز با نرخ مرجع را بگیرد. همچنین بانک عامل موظف می‌شود ارز با نرخ مرجع را از اکنون پیش‌فروش کند اما ریال را زمان سررسید اقساط دریافت کند و بانک مرکزی موظف است در مقابل دریافت ریال، ارز بدهد اما محاسبات به صورت ریالی و با سود تسهیلات ریالی خواهد بود. در واقع در این روش ریسک نوسانات نرخ ارز را برای دریافت‌کننده تسهیلات از بین می‌برد و به بخش خصوصی کمک می‌شود.

صندوق توسعه ملي در حالي رتبه ۱۲ جهاني را كسب كرده كه هم اكنون ۲۳ درصد از درآمدهاي نفتي در اين صندوق ذخيره و مطابق قانون هر ساله سه درصد به اين ميزان افزوده ميشود.