به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، یک ماه نمیگذرد از زمانی که بهمنی ـ رییس بانک مرکزی ـ در حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که نرخ مرجع ارز که اکنون ۱۲۲۶ تومان است تغییر نمیکند و ثابت میماند.

چند روز پس از وعده ثبات نرخ ارز توسط مسوولان مطرح، خبر طرح سه نرخی شدن ارز در مجلس را شنیدیم که بر اساس آن نمایندگان طرحی که سخن از سه نرخی شدن ارز با طبقه بندی کالاهای اساسی کالاهای واسطه‌ای و کالاهای لوکس می‌زند را بررسی می‌کنند.

در این طرح، نرخ دلار ۱۲۲۶ تومان برای کالاهای اساسی و پنج هزار تومان برای کالاهای لوکس در نظر گرفته شده است. تجربه و تاریخ اخیر بازار ارز نیز نشان داده که دلار آزاد از دلار دولتی(نرخ مرجع) عقب نمی‌ماند و در صورت تصویب طرح، نرخ دلار در بازار می‌تواند تغییر زیادی داشته باشد.

پس از بیان ارائه طرح مذکور در مجلس، حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه صرفا طرفدار تک نرخی شدن ارز است و برای آن تلاش می‌کند، با سخن خود خاطرنشان می‌کند که ارز با نرخ‌های کنونی بازار آزاد که دارای حباب است تک نرخی نمی‌شود! حال اینکه هنگام تاکید وزیر بر تک نرخی کردن ارز دیگر سخنی از ثبات نرخ مرجع دلار زده نمی‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در ۱۸ تیرماه وعده تک نرخی کردن ارز البته نه با نرخ بازار آزاد کنونی را تکرار می‌کند اما در ۲۱ این ماه رییس کل بانک مرکزی اظهار می کند که دلار تک نرخی است و اطمینان می دهد که نرخ ثابت دلار همان ۱۲۲۶ تومان است و تغییر نمی‌کند.

بهمنی همچنین یکی از دلایل عدم تغییر نرخ مرجع را این موضوع دانست که در صورتی که نرخ مرجع به بازار آزاد چسبانده شود، قیمت کالاهای وارداتی شدیدا بالا خواهد رفت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه لنگ نمانده‌ایم، اشاره می‌کند که نرخ ارز در ایران تابع مسائل سیاسی است و می‌گوید که باید در نظر داشته باشیم کشور ما تحریم است و بانک مرکزی ما در انتقال پول با مشکل مواجه است.

بنابر این با تاکید دوباره بهمنی می‌توان به ثبات نرخ مرجع بیشتر امیدوار بود اما باز هم با توجه به بیانات مختلف از مجلس تا دولت باید دید که این اطمینان چگونه تکامل می‌یابد.

از سوی دیگر آنچه بیش از پیش مورد نیاز است پایان گمانهزنیها درباره نرخ ارز است چراکه حتی با وجود ثبات نرخ یگانه ارز مرجع، بازار که پیرو هیجانات است متاثر میشود.