به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، در حالي كه در ارديبهشت ماه قيمت فروش وامهاي ۲۰ و ۱۸ ميليون توماني مسكن در بازار آزاد به ترتيب دو ميليون و ۶۰۰ هزار تومان و دو ميليون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است، در حال حاضر شاهد افزايش اين قيمت اين وامها در آغاز فصل نقل و انتقالات بودهايم.

در حال حاضر به‌طور میانگین قیمت هر وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت هر وام ۲۰ میلیون تومانی دو میلیون و ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است که این رقم‌ها براساس تامین ضامن از سوی دلالان افزایش می‌یابد.

البته قیمت فروش این وام‌ها متغییر بوده و به طور مثال قیمت وام ۲۰میلیون تومانی با ضامن تا حدود دو ملیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز به چشم می‌خورد.

با وجود اینکه شاهد کاهش شدید حجم معاملات در فصل نقل و انتقالات هستیم و علیرغم این که متقاضیان هم برای خرید مسکن و هم برای پرداخت ودیعه و اجاره‌بها در شرایط مالی مناسبی به سر نمی‌برند، ولی افزایش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن و همچنین وام آن این تصویر ذهنی ایجاد می‌کند که مالکان افزایش قیمت‌ها را در این فصل را یک رویه می‌دانند که هر ساله باید رخ دهد.

به اعتقاد كارشناسان در كلانشهرهايي نظير تهران كه مسكن با قيمت هر متر كمتر از دو ميليون تومان يافت نميشود، عرضه وامهاي ۱۸ و ۲۰ ميليون توماني در خوشبينانهترين حالت تنها ۱۰ درصد از قيمت مسكن را پوشش ميدهد. با توجه به اين اظهارات و افزايش قيمت خريد و فروش اين وامها بايد ديد آيا ميزان پوشش دهي وامها كاهش مييابد يا خير؟