به گزارش افکار نیوز به نقل از مشرق،طبق وعده مسئولان قرار بود قیمت اقلام و مواد مورد نیاز مردم طی روزهای جاری بعد از کش و قوسهای فراوان در مسیر نزولی قرار گیرد تا مردم در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان مشکلی در خصوص تأمین این کالاها نداشته باشند.

اما به نظر می‌رسد عواملی در بازار موجود هستند که اجازه کنترل این اقلام و قیمت‌ها را نمی‌دهند و در تلاش هستند تا بازار را هر روز ملتهب‌تر از روزهای قبل نمایند؛ این گروه منفعت طلب حاضرند دست به هر کاری در بازار بزنند تا قیمت‌ها نه تنها شکسته نشود بلکه هر روز بالاتر از قبل هم شود.

موج گرانی به حدی رسیده که قیمت‌ کالاها از آدامس گرفته تا گوشت و مرغ در بازار نسبت به ماههای قبل گرانتر شوند.

میوه، سبزی، گوشت، مرغ، لبنیات، شوینده‌ها، تنقلات و … همه و همه این روزها هر یک درصدی از افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

برهمین اساس و به عنوان نمونه تنها در دو روز گذشته قیمت لبنیات از جمله ماست در میادین میوه و تره بار شهرداری ۴۵ درصد گران شد. طبق مشاهدات عینی خبرنگار مشرق، این روزها ارزش ماست پگاه کم چرب از ۵۵۰ به ۷۸۰ تومان افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش؛ لبنیات از جمله پنیر ۲۵ درصد و روغن ۱۸ درصد مجدداً گران شدند. پنیر پگاه ۴۰۰ گرمی از ۲هزار تومان به ۲۴۰۰ تومان، روغن آفتاب مایع ۶۷۵ گرمی نیز از ۱۶۹۰ تومان به ۲ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین باید گفت که قیمت گوشت از جمله قلم و گوسفند از ۱۷۹۰ تومان به ۲۷۰۰ تومان افزایش یافته است. این گرانی‌ها در حالی هر روز بیشتر از قبل می‌شود که کمتر از ۱۰ روز آینده ماه مبارک رمضان آغاز خواهدشد.

* حربه‌های افزایش قیمت

نکته جالب این است که افزایش قیمت ها از روز پنجشنبه تشدید می شود تا رسانه‌ها نتوانند در این زمینه مانور دهند و طرف دیگر مردم نیز چون مجبور هستند در آخر هفته خرید کنند مجبور می شوند با این مسئله گرانی همخوانی پیدا کنند و دست رسانه ها در اول هفته برای پاسخگویی مسئولان به مثابهه دست در حنا کردند می شود.

نکته دیگر افزایش قیمت در زمان آغاز مناسبت های مختلف است که یک حربه خاص اقتصادی است و تنها معدودی از اقتصادانان از آن اگاه هستند و آن مسئله این است که به طور مثال یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان قیمت ۲۰تا ۴۰ درصد افزایش می یابد و در گام بعد مسئولان به مناسبت این ماه قول ارزانی می دهند و قیمت به طود بسیار محدود به قیمت های قبلی برای چند روز برمی گردد ولی در اصل و در عمل هیچ ارزانی رخ نمی دهد و با این حربه مشاهده می شود در طول سال و در هر کمتر از ۹۰ روز ما شاهد افزایش قیمت های کالاهای اساسی مردم هستیم.

هرچند بسیاری تحریم ها را عامل گرانی عنوان میکنند اما این تحریم ها بی سابقه نبوده و جمهوری اسلامی ۳۰ سال است که در تحریم به سر می برد، لذا علت اصلی گرانی ها نبود عقلانیت در تنظیم بازار است.

مسئله مهمتر آن است که ۸۰درصد این افزایش قیمت‌ها به دلیل جو بی اعتمادی مردم به افزایش قیمت هاست و منشأ آن نیز نامدیریت مسئولان در کنترل قیمت‌هاست زیرا یکی از مشکلات عمده در بدنه دولت حذف کارشناسان امر و در نهایت عدم کار و مشورت گروهی است.

برپایه این گزارش، قیمت لبنیات نیز چند نرخی شده است از جمله اینکه ماست کم چرب ۵۵۰ تومان در نرخ جدید ۷۸۰ تومان عرضه می شود و یک لیتر شیر پاستوریزه ۱.۵ درصد چربی ۹۰۰ تومان، ماست ۱۲۰۰ تومان و پنیر یو‌اف ۴۵۰ گرمی ۲۴۰۰تا ۲۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است، قیمت سال ۹۰ به ترتیب شیر نایلونی ۶۰۰، ماست ۹۰۰ و پنیر یواف ۱۳۵۰ تومان، بوده است.

به گزارش مشرق، طبق روال سال‌های گذشته همواره دولت‌ها برنامه‌های کنترلی برای مدیریت بازار داشتند و تلاش می‌کردند که مانع از افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی در ماه مبارک شوند.

اما موج گرانی‌ها در حالی همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد که می‌طلبد دولت مانع از سوداگری در این بازار شود. البته در همین ایام نیز وعده‌ و وعیدهای دولتمردان از گوشه و کنار شنیده می‌شود که می‌گویند قرار است ستادی ویژه برای مدیریت قیمت‌ها فقط به مناسبت ماه رمضان تشکیل شود یا از سوی دیگر قرار است در آستانه ماه مبارک نمایشگاه‌های ویژه تشکیل شود و یا قرارگاهی اقتصادی متشکل از معاون اول رئیس جمهور، وزرای اقتصادی و دارایی، صنعت و معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان اقتصادی برای کنترل بازار به ویژه در آستانه ماه رمضان تشکیل شود.

ولی همانطور که از گذشتگان نقل شده از حرف تا عمل فاصله بسیار است!!! به هر حال مسئولان سعی می کنند به جای اقدامات عملی بازهم با سخنرانی و مصاحبه مدیریت بازار را بر عهده گیرند.

در همین ارتباط نعمت‌الله ترکی در گفت‌وگویی اعلام کرده که یکی از برنامه‌های استان تهران در ماه مبارک رمضان، عرضه مستقیم مواد غذایی در فروشگاه‌هاست که در این راستا سه فروشگاه در مصلی، خاوران و پارک ولایت و ۱۴ فروشگاه نیز در هر یک از شهرستان‌های استان تدارک دیده شده است.

البته باید یادآور شد که این فروشگا‌ه‌ها همه ساله تشکیل می‌شود اما به دلیل اختلاف نرخ بازار با این مراکز همواره جمعیت زیادی برای خرید اقلام و مواد مصرفی به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند که البته همین امر موجبات تشکیل صف‌های طولانی را به وجود می‌آورد و باید در نظر داشت که از فردا بازهم جمعیت زیادی در صف‌های این مراکز خواهند ایستاد تا کالای مورد نظر خود را کمی ارزان‌تر از بازار خریداری کنند.

همانطور که ترکی اعلام کرده قرار است در این فروشگاه‌ها مواد غذایی از جمله برنج، روغن، شکر، خرما، لبنیات، گوشت و مرغ گرم منجمد با تخفیف ۵ تا ۱۵ درصدی عرضه ‌شود. البته علاوه بر فروشگاه‌هایی که در بالا اسامی آنها آمد، تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله رفاه، شهروند، سپه و اتکا نیز با همین میزان تخفیف مواد خوراکی را به شهروندان عرضه خواهند کرد.

اما به هر حال باید تجربه سال‌های قبل را هم در این رابطه در نظر گرفت و نباید از این نکته غافل شد که هستند فروشگاه‌ها و عمده‌فروشانی که قبل از شروع شدن ماه مبارک گران فروشی و بعضاً کم فروشی را در دستور کار خود قرار دادند و این رویه را آنطور که تجربه ثابت کرده در ایام ماه مبارک هم ادامه خواهند داد.

البته معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران در همین ارتباط از تشدید نظارت‌ها بر قیمت مواد غذایی به ویژه گوشت و مرغ و لبنیات در ایام ماه مبارک رمضان خبر داده و گفته است: هفته گذشته ۶۰ مغازه عرضه‌ گوشت به علت تخلف در قیمت‌ها جریمه شدند و چنانچه تکرار شود، قطعا پلمب خواهند شد و این نظارت‌ها و برخوردها در ماه رمضان تشدید می‌شود.

امیدواریم وعده مسئولان درباره عرضه کالا با نرخ مصوب دولت و همچنین برخورد با گرانفروشان به وعید تبدیل نشود و با واقعیت همراه شود.