پیش‌بینی بورس فردا 15 فروردین 1403 / شروع بد بازار در جدی‌ترین روز کاری سال جدید

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از 15 هزار واحدی کار را به پایان برد تا اولین روز کاری جدی خود در سال جاری را نیز با افت آغاز کرده باشد و همچنان بحران عددی 2 میلیون و 200 هزار واحدی گریبان گیر شاخص کل باشد.

اهالی بازار سرمایه افت بازار را ترس از اتفاقات سوریه می‌دانند هرچند که در بازارهای جهانی شاهد تغییرات خیلی خاصی روی قیمت نفت به واسطه این موضوع نبودیم. همچنین در بازار سرمایه در نیمه دوم کمی از فشارهای فروش کم شد تا بازار وضعیت بهتری را به خود ببیند اما همچنان رخ نقشه بازار سرمایه کشور قرمز رنگ است.

نماد گروه خودرویی و بانکی ( خودرو و وبصادر) در جریان معاملات روز جاری رنج های مثبتی را به خود دیدند و از منفی هایی که تا نزدیکی صف فروش بود خود را به محدوده های صفر تابلویی رساندن اما توان مثبت شدن را نداشتند.

این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد اعداد و ارقام بالایی را نشان می‌دهد.

وقتی قیمت دلار در بازار دچار نوسان می‌شود مقصر داستان اخلالگرانی ارزی معرفی می‌شوند و برای دولتی‌ها موضوع عرضه و تقاضا مطرح نیست اما همین اتفاق که برای بازار سرمایه (بورس تهران) رخ می‌دهد موضوع تغییر می‌کند و گفته می‌شود که بازار کاملا بر مبنای عرضه و تقاضا است و اخلالگری در آن وجود ندارد و با افزایش قیمت دلار در بازار باز هم شاهد این گونه اظهارنظرها توسط مسئولان هستیم.

در بازار صندوق‌های طلا در بازار بورس تهران و در ابتدایی‌ترین دقایق این بازار شاهد صف‌های خرید سنگین برای این کلاس از دارایی در بازار بودیم و عیار و طلا با ارزش معاملاتی بالاتر پرچم‌دار این صندوق ها قرار گرفتند.

ارزش معاملات در روز جاری به رقم بیش از 5 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده بود و نمادهای فولاد؛ شپنا ؛ وبملت و نماد شستا بیشترین تاثیر منفی را روی بازار بورس اوراق بهادار تهران داشتند.

احسان خاندوزی ، وزیر اقتصاد اعلام داشته است که ۳۱۸ پروژه سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۵.۵ میلیارد دلار در سال گذشته داشتیم چین و ترکیه و امارات بیشترین میزان سرمایه گذاری های خارجی را به خود اختصاص داده اند ۷۴ درصد در بخش صنعت ۱.۵ درصد در حوزه نفت ۱۰ درصد در بخش کشاورزی ۷.۵ درصد در حوزه خدمات و باقی مانده در حوزه های گردشگری و ساختمان بوده در زمینه معدن هم رقم کمتری بوده است.

همچنین در خصوص واردات خودرو، سخنگوی دولت این طور عنوان کرده است که حدود 20 هزار خودرو به زودی وارد گمرکات کشور می شوند سال گذشته بیش از 17300 خودرو وارد گمرکات کشور شد و تا پایان سال بیش از 11200 خودرو از گمرکات ترخیص شدند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در خصوص نقدینگی و رشد آن این گونه نوشته است که آن‌طور که بررسی‌های نشان می‌دهد رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی در بهمن‌ماه به رقم 27.5 درصد رسیده است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد ماهانه در اسفند احتمالا در سطح 2.3درصد بوده و رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی نیز کمی بیشتر از 25درصد گزارش شده است.

همچنین هدف بانک مرکزی در سال 1403 این است که نرخ رشد نقدینگی به محدوده 23 درصد با دامنه نوسان 2 درصد برسد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از 15 هزار واحدی کار را تمام کرد. تا مسیر صعودی ایجاد شده برای شاخص در تعطیلات نوروزی سال 1403 کمی فراموش شود و بازار به روال سابق خود باز گردد.

نیروی جاذبه محدوده 2.2 میلیون واحدی همچنان اجازه رشد شاخص را نمی دهد (البته صرفا از منظر تکنیکالی) اما روند صعودی ایجاد شده پس از عبور خوب شاخص از محدوده های میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه می‌تواند این نوید را به بازار سرمایه برای رشد به اعداد و ارقام بالاتر را مخابره کند.

پیش‌بینی بورس فردا 15 فروردین 1403 / شروع بد بازار در جدی‌ترین روز کاری سال جدید