چرا خودروهای کارکرده وارد نشدند؟

 یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم ساماندهی وضعیت بازار خودرو بود. فاطمی امین اولین وزیر صمت دولت رییسی در دفاع از برنامه‌های خود موضوع آزادسازی واردات خودرو و ساماندهی این بازار را مطرح کرد. حذف واسطه‌ها، حذف قرعه کشی خودرو و جلوگیری از انحصارگرایی خودروسازان از مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم بود که همگی به نتیجه ماند. درحالی که مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال 1402 لایحه دو فوریتی آزادسازی واردات خودرو را تصویب کرد. در روز 11تیرماه1402 مجمع تشخیص مصلحت نظام مهر تایید بر واردات خودروهای کارکرده زد. از آن زمان تا کنون آیین نامه واردات خودروهای کارکرده روی میز وزارت صمت جامانده و عباس علی آبادی اصرار دارد تا واردات خودروهای برقی از کشور چین انجام شود. علی آبادی در واکنش به چرایی عدم واردات خودروهای کارکرده گفته است که از شنیدین این موضوع «کهیر» می‌زند. 

درحالی که برخی نمایندگان مجلس اصرار به واردات خودروهای کارکرده و اجرایی شدن قانون مصوب دارند، اما دولت در سال گذشته هیچ اقدامی برای ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده انجام نداد. درحالی که بانک مرکزی صحبت از تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو می‌کرد، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه به مشکلات ارزی واردات خودرو تاکید داشتند. یک بام و دو هوای دولت رییسی در ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده واکنش‌های جدی داشت. 

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها یکی از نمایندگان موافق واردات خودروهای کارکرده بود که در بازه‌های زمانی دست به شفاف سازی در رابطه با دلایل عدم واردات خودروهای کارکرده زد. 

این نماینده مجلس در رابطه با دلایل ابلاغ نشدن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده  گفت: آقای مخبر به عنوان معاون اول رییس‌جمهور باید آیین‌نامه خودروهای کارکرده را ابلاغ کند، اما آیین‌نامه را ابلاغ نمی‌کند و دلیل این تعلل را هم نمی‌دانیم، علی‌رغم این که در جهت دغدغه‌های دولت به ویژه بحث ارز هم راهنمایی و کمک شد تا این مشکل حل شود، اما همچنان خبری از ابلاغ نیست.  

چرا خودروهای کارکرده وارد نشدند؟

به گفته رشیدی کوچی، دلیل اصلی عدم ابلاغ آیین‌نامه خودروهای دست دوم فشاری است که از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان وارد می‌شود، چرا که آنها به خوبی می‌دانند اگر آیین‌نامه خودروهای کارکرده ابلاغ شود، حتی با همان تعرفه‌های وحشتناکی که الان برای خودروهای نو درنظرگرفته شده، تاثیر زیادی در کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد گذاشت.