یکه‌تازی دلار در میان بازارهای مالی، تا کی ادامه دارد؟

 دلار در روز گذشته به نیمه کانال ۶۴ هزار تومانی رسید. رسانه‌های خارجی از نگرانی‌های موجود نسبت به پاسخ ایران به حمله روز دوشنبه سخن می‌گویند و در نتیجه بازار نیز در انتظار این اتفاق در شرایط مازاد تقاضا به سر می‌برد. تحلیلگران معتقدند که احتمال تغییر روند بازار ارز پس از صورت گرفتن این پاسخ احتمالی وجود دارد. چرا که به عقیده این افراد حباب انتظاری دلار به شکل چشمگیری بزرگ شده و بسیاری از معامله‌گران با هدف فروش دارایی‌های خود در سقف، پس از اتفاق مذکور، دارایی‌های خود را روانه بازار می‌کنند که در نتیجه روند نرخ دلار با شکست مواجه می‌شود. البته برخی دیگر از فعالان ارزی نیز معتقدند که درصورت پاسخگویی ایران و تشدید درگیری‌های نظامی در منطقه نرخ ارز روند مثبت جدیدی را آغاز کند. حال باید دید در روز‌های پیش‌رو فضای سیاسی اخبار به چه شکل خواهد بود و آیا نرخ ارز دچار افت قیمت خواهد شد یا خیر؟

دیروز شنبه ۱۸ فروردین ماه روند کلی بازار ارز غیررسمی تهران مثبت بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۶۴ هزار و ۵۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز شنبه را در میانه‌های این کانال آغاز کرد. در ادامه بازار با ۷۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم ۶۴ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

این در حالی است که رشد قیمت‌های یورو و پوند از دلار کمتر بود. هر برگ از این اسکناس‌های خارجی به ترتیب با ۴۵۰ و ۵۵۰ تومان رشد نسبت به نرخ‌های پیشین خود در ارقام ۷۰هزار و ۲۵۰ تومان برای یورو و ۸۱ هزار و ۹۵۰ تومان برای پوند معامله شدند. روز گذشته برخلاف روند مثبت طلای جهانی و قیمت دلار آزاد، نرخ سکه طلا در بازار تهران کاهشی بود.

یکه‌تازی دلار در میان بازارهای مالی، تا کی؟

نرخ جهانی اونس طلا و قیمت دلار آزاد از جمله عوامل اصلی تشکیل‌دهنده قیمت سکه در بازار داخل کشور است. کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر این کاهش قیمت را به افت سطح تقاضا و کوچک شدن حباب قیمت سکه نسبت داده است. به گفته او: «در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما طلا حباب ندارد و قیمت آن واقعی و براساس قیمت اونس جهانی و نرخ دلار تعیین می‌شود.

با کاهش تقاضا برای خرید سکه، حباب سکه کاهش و در نهایت قیمت نهایی هم کاهش پیدا کرد، البته قیمت طلا کاهش پیدا نکرده و نرخ اونس جهانی هم همچنان روند صعودی را ادامه داده و به ۲ هزار و ۳۳۰ دلار رسیده است.» گفتنی است که قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته با افت ۹۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.