شوک سنگین «انتقام سخت»؛ آشفتگی بازار جهانی از نفت تا ارزهای دیجیتال

 پس از اینکه ایران موجی از پهپادها را به سمت اسرائیل ارسال کرد، قیمت ارزهای دیجیتال عصر شنبه کاهش یافت که یک نشانه اولیه برای آشفتگی بازارها است. خطر یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه می‌تواند قیمت‌گذاری سرمایه‌گذاران را تغییر داده و بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

 به گفته کوین مارکت کپ، بیت کوین 5 درصد نسبت روز گذشته کاهش قیمت داشته و اتر بیش از 7 درصد سقوط کرد. این اتفاقات نشانه تحت فشار قرار گرفتن دارایی‌های ریسک است.

ظهیر ابتکار، بنیانگذار صندوق رمزنگاری Split Capital، گفت: ادامه فروش ارزهای دیجیتال «احتمالاً مشروط به وضعیت خاورمیانه است» و افزود: «مردم واقعاً به دنبال این هستند که بازارها در روز دوشنبه چگونه خواهند بود».

بازارهای جهانی پس از بازگشایی چه واکنشی به جنگ ایران و اسراییل نشان می‌دهند؟

از آنجایی که بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برند، آثار حمله ایران به اسراییل با گشایش بازارها آشکار می‌شود.

البته معاملات روز جمعه تا حدودی پیش نمایشی از انتظارات را ارائه کرده بود. گزارش‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که حمله ایران به اسرائیل در عرض دو روز اتفاق می‌افتد و قیمت نفت معیار ایالات متحده را تا 3 درصد افزایش می‌دهد و به بالای 87 دلار در هر بشکه می‌رسد.

اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده نیز به شدت افزایش یافت و بازدهی 10 ساله را تا 10 واحد پایه کاهش داد زیرا سرمایه گذاران به دنبال وضعیت ایمن بودند.

احتیاط سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای نوظهور

همچنین درباره ارزش دلار آمریکا باید گفت که با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی سرمایه‌گذاران از ارزهای پرخطر و  بازارهای نوظهور دور می‌شوند. آنچه که در بازارها بسیار مشهود است از زمان آغاز جنگ غزه دامنه ریسک بالا رفته و سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری وارد بازارهای نوظهور می‌شوند.

قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال امروز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

دامنه ریسک برای بازار ارزهای دیجیتال افزایشی شد

کارشناسان معتقدند که با حمله ایران به اسراییل دامنه ریسک در بازارهای نفت و ارزهای دیجیتال بیشتر شده و به احتمال زیاد این دو بازار در آغاز فعالیت خود در روز دوشنبه واکنش جدی به تنش‌های پیش آمده داشته باشند. به نظر می‌رسد قیمت نفت روز دوشنبه دستخوش تغییر قیمتی جدی شود. 

حتی یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد پنج ماه اخیر سقوط کرد، زیرا بازارها چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بانک مرکزی اروپا را قبل از اینکه فدرال رزرو انجام دهد، پیش بینی کرده بودند.

قیمت طلا که به طور سنتی به عنوان یکی دیگر از دارایی‌های امن تلقی می‌شود به بالاترین حد خود و  به بالای 2400 دلار در هر اونس رسید و بعداً این افزایش‌ها را در اواخر جمعه حرکت معکوس کرد.