ماجرای تعطیلی بازار ارز و طلا و طلافروشان چیست؟

در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌ها، از تعطیلی بازار طلا  خبر دادند. بررسی‌ها، حاکی از آن است که این تعطیلی‌ها، نه به شکل چشم‌گیر اما به‌صورت موردی در بازار وجود دارد.

نکته قابل توجه این است که برخی از افراد حاضر در بازار، به‌رغم باز نگه داشتن بنگاه‌های خود مایل به فروش نیستند.

6

به نظر می‌رسد، فعالان آزاد تمایلی به فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی حال حاضر ندارند. به عقیده این افراد روند کاهشی نرخ ارز و طلا به گونه‌ای است که درصورت فروش دارایی‌ها دچار ضرر می‌شوند. 

روز گذشته «دوشنبه، دهم اردیبهشت ماه»، با بررسی میدانی از حوالی میدان فردوسی و خیابان کریمخان، بازار سکه و ارز تهران، به نظر رسید که اکثریت بنگاه‌های فروش سکه در این محدوده شهر باز بودند، اما گفتگو با فعالان این بنگاه‌ها، حاکی از عدم تمایل آن‌ها به معامله است. 

به گفته برخی از این افراد، نرخ‌های حال حاضر محل مناسبی برای تبدیل ارز و طلا به ریال نیست. مشاهدات نشان می‌دهد که این افراد به دلایل گوناگون بنگاه خود را به حالت غیر‌فعال درآورده و از عرضه کلان خودداری می‌کنند. 

اما از سوی دیگر، به عقیده تحلیلگران، روند افزایشی هفته‌های اخیر، تنها به سبب تشدید ریسک‌های نظامی در منطقه بوده و در نظر گرفتن قله‌های قیمتی به عنوان نرخ مرجع بازار بدون در نظر گرفتن تخلیه شدن انتظارات تورمی، امری اشتباه است. 

این افراد معتقدند که نرخ حال حاضر، با قیمت‌های اسفند سال گذشته و همین‌طور نرخ روزهای ابتدایی سال تناسب دارد و این نشان می‌دهد بازار از هیجانات عبور کرده است.