کارگران و کارمندان در سال چقدر مالیات می‌دهند؟

 هرچند بخشی از ثروتمندان و تولیدکنندگان نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و رشد تولید دارند، اما بسیاری از صاحبان درآمد بالا از طریق سفته‌بازی در بخش املاک یا سایر بازارهای دارایی ثروت‌اندوزی می‌کنند و ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارند.

طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، سال گذشته مالیات ٩٠درصد صنوف و مشاغل، از صفر تا ٢٠میلیون تومان بوده است. او البته این را هم گفته که سال‌گذشته میانگین مالیات‌ستانی از اصناف و بازاریان فقط هفت میلیون تومان بوده است.

اصناف در سال چقدر مالیات می‌دهند؟

کارمند و کارگری که ٢٠میلیون تومان در ماه یعنی ٢٥٠میلیون تومان در سال درآمد داشته باشد، ٣٠میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند، یعنی بالاتر از متوسط همه صنوف و مشاغل، اما صنوفی که متوسط درآمد سالانه آنها بین ٣تا ٦میلیارد تومان است، سالانه صرفاً ٢٠- ١٠میلیون تومان مالیات می‌دهند!

ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه و دعوای طلافروشان!

درآمدی 10برابری اصناف نسبت به کارمندان و کارگران

با وجود اینکه صاحبان صنوف و مشاغل در پایین‌ترین سطح، حداقل ١٠برابر کارمندان و کارگران حداقل‌بگیر در سال درآمد دارند، اما نگاهی به جدول مالیات پرداختی صنوف و مقایسه آن با کارمندان، عذاب‌آور است.

بنابراین شیوه مالیات‌ستانی غیرمنطقی و فاقد شفافیت باعث شده تا طبقات کم‌درآمد بیشترین فشار مالیاتی را تحمل و از طرفی صاحبان سرمایه‌های کلان به شکل تصاعدی بر ثروت خود اضافه کنند ضمن اینکه حتی در زمان شناسایی فرار مالیاتی میزان مجازات با جرم تناسب ندارد.