متقاضیان دارای سه فرزند برای تخصیص زمین به کجا مراجعه کنند؟

اجرای طرح قانون جوانی جمعیت یکی از طرح های دولت برای جوان سازی کشور به شمار می رود دولت در قالب طرح های تشویقی زمینه را برای افزایش جمعیت در دستور کار خود قرار داده است ‌. یکی از طرح های تشویقی در این زمینه، واگذاری زمین و یا واحد مسکونی رایگان به خانوارهایی است که شرایط ویژه‌ای از جمله دارای سه یا چهار فرزند باشند.

بر اساس بند «ح» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف بود در سال ۱۴۰۲ یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال اختصاص دهد. این طرح در دو زیرمجموعه ابلاغ شده است؛ یکی مربوط به خانواده‌های دارای سه فرزند است که فرزند سوم آن‌ها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده اند و قانون بعدی هم که سال گذشته مصوب شده، شامل خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال است.

خانواده های دارای فرزند سوم به سامانه ثمن مراجعه کنند

براساس این گزارش هنوز بسیاری از خانواده ها نمی دانند که این اراضی را چگونه و از چه طریقی دریافت کنند و یا حتی از نحوه ثبت‌نام این اراضی چندان مطلع نیستند که در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متقاضیان دارای ۴ فرزند زیر بیست سال، برای نام نویسی به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند، گفت: جوانی جمعیت ضرورتی بود که از ابتدای دهه ۹۰ مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده که در همین راستا دولت ابزار این ضرورت مهیا شد.

وی واگذاری زمین رایگان به مشمولان را یکی از ابزارهای تشویقی در اجرای قانون جوانی جمعیت عنوان کرد و گفت: برای ایجاد تحولات چشمگیر در کشور نیاز به جمعیت جوان داریم و جمعیت جوان در هر کشور موجبات و مقدمات پیشرفت آن کشور را به ارمغان آورده و ضامن قدرت و اقتدار آن کشور است.

مالکی با اشاره به اینکه تحولات جمعیتی در دنیای پیرامونی ما اثرگذار است و بر نظام اجتماعی و اقتصادی ما تاثیر دارد، بیان کرد: دولت‌های گذشته از این امر غافل بودند و در گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شد. دولت سیزدهم نگاهی که به آینده و امنیت کشور دارد این طرح را با جدیت مورد پیگیری قرار داد و به عنوان یک برنامه اساسی و اولویت پیش برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات این طرح واگذاری زمین به خانواده‌های مشمول است، بیان کرد: در ابتدای ابلاغ این قانون، مقدمات اجرای آن مهیا نبود اما با اراده‌ای که در دولت بود و پیگیری وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه تا پایان سال گذشته ۷۰ هزار مشمول واجد شرایط این طرح، زمین‌های خود را دریافت کردند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن برآورد ارزش متوسط این زمین‌ها را حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان است گفت: علاوه بر اینکه مکان‌یابی، تصویب در کارگروه‌های تخصصی و عملیات آماده‌سازی این اراضی برای دولت هزینه‌هایی را به همراه داشته اما ما در وزارت راه و شهرسازی با اعتقاد قلبی و به عنوان یک تکلیف و نه صرفا یک وظیفه دنبال کردیم تا همه مشمولان این قانون زمین رایگان دریافت کنند.

ارسلان مالکی از طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح بزرگ دیگر دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن در کشور نام برد و تصریح کرد: در این طرح اقدامات بزرگ و بی‌سابقه‌ای صورت گرفته است. در طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر ۴۵ هزار هکتار یعنی چیزی بیش از ۶ برابر طرح مسکن مهر زمین تامین شده و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در کشور در حال اجراست.

واگذاری زمین به قیمت یک میلیارد تومان به خانواده‌های دارای سه فرزند

براساس این گزارش ارزش ریالی این اراضی برای بسیاری خانواده همچنان جای سوال است که در این زمینه هم تقی رضایی، معاون املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در مورد شرایط واگذاری زمین‌های قانون جوانی جمعیت به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق قانون ماده ۴، قطعات زمین‌ها در شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر واگذار می‌شود. نرخ باروری این شهرها باید طبق قانون باشد که در این زمینه سازمان ملی زمین و مسکن شرایط عادلانه‌ای را فراهم کرده و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی طبق نامه‌ای که ابلاغ کرد قیمت زمین را مشخص کرده است.

او درباره قیمت زمین‌ها اضافه کرد: طبق بخش‌نامه ابلاغ‌شده، ارزش اراضی در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان است که در صورت بالا بودن ارزش زمین از قیمت تعیین شده، به صورت مشاعی به دو یا سه خانواده واگذار می‌شود.

رضایی همچنین توضیح داد: صرفا هزینه‌های آماده‌سازی از جمله تحصیل، جدول‌سازی و آسفالت از متقاضیان دریافت می‌شود و افراد بعد از دو سال تنفس در مدت زمان هشت سال به صورت اقساطی این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

۳ استان رکورد دار واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت

براساس این گزارش تاکنون طبق اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نزدیک‌ به ۷۴ هزار و ۶۵۸ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت در سراسر کشور تخصیص و واگذار شده است و با واگذاری ۶۰۰ قطعه دیگر در استان فارس این عدد به ۷۵ هزار و ۲۵۸ قطعه خواهد رسید.

بیشترین واگذاری زمین در ۳ استان یزد، خراسان جنوبی و هرمزگان بوده است و طبق تفکیک استانی تخصیص و واگذاری زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت شامل ۹ هزار و ۳۱۵ قطعه در یزد، ۶ هزار و ۷۷۱ قطعه در خراسان جنوبی، ۶ هزار و ۴۰۰ قطعه در هرمزگان، ۶ هزار و ۱۱۸ قطعه خراسان رضوی، سه‌هزار و ۵۷۶ قطعه در خوزستان، سه‌هزار و ۴۱۶ قطعه در کرمان جنوب، سه‌هزار و ۱۰۲ قطعه در کرمانشاه، سه‌هزار و ۱۰۰ قطعه در تهران، ۲ هزار و ۳۸۷ قطعه در بوشهر، ۲ هزار و ۳۵۴ قطعه در کهگیلویه و بویراحمد و ۲ هزار و ۲۷۸ قطعه در کرمان است.

جایزه جوانی جمعیت

همچنین، ۲ هزار و ۱۴۸ قطعه زمین در اصفهان، ۲ هزار و ۷۲ قطعه در البرز، یک‌هزار و ۹۸۴ قطعه در قم، یک‌هزار و ۸۹۰ قطعه در چهارمحال و بختیاری، یک‌هزار و ۸۱۵ قطعه در لارستان، یک‌هزار و ۷۵۲ قطعه در آذربایجان شرقی، یک‌هزار و ۳۹۱ قطعه در مرکزی، یک‌هزار و ۲۹۸ قطعه در همدان، یک‌هزار و ۲۸۱ قطعه در قزوین، یک‌هزار و هشت قطعه در سیستان و بلوچستان و ۹۵۱ قطعه در ایلام زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است. در استان فارس نیز یک‌هزار و ۹۴۷ قطعه واگذار شده و به زودی ۶۰۰ قطعه دیگر نیز واگذار خواهد شد.

در استان گلستان ۷۵۷ قطعه زمین، سمنان ۷۵۴ قطعه، اردبیل ۶۲۱ قطعه، آذربایجان غربی ۵۸۸ قطعه، شاهرود ۵۸۲ قطعه، مازندران ۵۲۳ قطعه، ایرانشهر ۵۱۱ قطعه، کردستان ۴۵۵ قطعه، زنجان ۴۰۳ قطعه، لرستان ۴۰۳ قطعه و خراسان شمالی ۲۲۷ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت تخصص و واگذار شد.

گفتنی است طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی واگذاری زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت در این وزارتخانه تا پایان دولت هم‌زمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن تداوم دارد.