مردان ایرانی این شغل را پسندیدند؛ تهرانی‌ها نه!

داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان 1402، نسبت کشاورزان به کل شاغلین کشور در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بود.

شواهد حاکی از آن است که در 6 استان «کرمان»، «اردبیل»، «کرمانشاه»، «کردستان»، «زنجان» و «خراسان شمالی» بیش از نیمی از شاغلین مرد روستایی در بخش کشاورزی مشغول فعالیت بوده‌اند. در استان تهران نیز از هر 10 مرد شاغل در بازار کار تنها یک نفر کشاورز بود. بدین ترتیب این استان کمترین سهم از اشتغال مردان را در بخش کشاورزی کل کشور به ثبت رسانده است. در ادامه به بررسی سهم اشتغال مردان روستانشین در بخش کشاورزی و در میان 31 استان کشور پرداخته شده است.

کاهش کشاورزان روستانشین کل کشور در زمستان 1402

کیک اقتصادی از سه بخش «خدمات»، «کشاورزی» و «صنعت» تشکیل شده است. بخش کشاورزی از جهت تامین مواد غذایی مورد نیاز جهت تضمین حیات انسان دارای اهمیت بوده و با توجه به اعمال تحریم‌های مختلف توسط کشورهای غربی در دهه‌های پیشین، تامین امنیت غذایی کشور و دستیابی به خودکفایی از طریق رونق بخشی به کشاورزی دارای اهمیت است.

نگاهی به داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان 1402، سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی مناطق روستایی، بیشتر از این رقم در میان افراد شهرنشین بود. به بیان دقیق‌تر، نسبت شاغلین مرد بخش کشاورزی به کل شاغلین مرد 15 ساله و بیشتر در مناطق روستایی به 38.2 درصد رسیده است.

این در حالی است که این نسبت در میان مردان شهرنشین معادل 5.6 درصد اعلام شده است. بنابراین در اقتصاد ایران، سهم عمده اشتغال کشاورزی و به دنبال آن رشد اقتصادی بخش مذکور بر دوش مردان ساکن در مناطق روستایی است. در ادامه به بررسی سهم اشتغال مردان کشاورز روستانشین در زمستان 1402 پرداخته شده است.

مردان ایرانی این شغل را پسندیدند؛ تهرانی‌ها نه!

 

 

کشاورزی؛ شغل نیمی از مردان شاغل روستانشین در 6 استان

بررسی داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی در مناطق روستایی استان‌های مختلف کشور در بازه 69.3 تا 10.1 درصدی نوسان داشته است. شواهد همچنین حاکی از آن است که در 6 استان کشور، سهم اشتغال مردان در بخش مذکور بالغ بر 50 درصد برآورد شده است.

«کرمان» با ثبت سهم 69.3 درصدی بیشترین مقدار این نسبت را در میان استان‌های مختلف داشته است. این رقم نشان می‌دهد که در کرمان از هر 10 مرد روستانشین شاغل در بازار کار نزدیک به هفت نفر کشاورز بوده‌اند. در جایگاه دوم این رتبه‌بندی، «اردبیل» با ثبت سهم 63.4 درصدی قرار گرفته است. «کرمانشاه»، «کردستان»، «زنجان» و «خراسان شمالی» نیز دیگر استان‌هایی بودند که این نسبت را در سطوح بالاتر از 50 درصد به ثبت رساندند. در مناطق روستایی سایر استان‌ها کمتر از نیمی از مردان، مشغول پیشه کشاورزی بوده‌اند.

سهم اشتغال کشاورزان روستانشین در 18 استان کمتر از میانگین کشوری

در زمستان 1402، سهم اشتغال مردان کشاورز در 18 استان کشور کمتر از میانگین این نرخ در کل کشور گزارش شده و بر جایگاه کمتر از 38.2 درصدی قرار گرفته است. «تهران» با ثبت نسبت 10.1 درصدی کمترین میزان سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده و از این حیث در میان 31 استان در رتبه آخر قرار گرفته است.

در سایر استان‌ها این سهم بیشتر از 20 درصد گزارش شده است. به بیان دقیق‌تر، در سایر استان‌ها از هر 10 مرد شاغل، حداقل 2 نفر کشاورز بودند. در ادامه به تغییرات سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی در میان استان‌های کشور پرداخته شده است.

افزایش مردان کشاورز روستانشین در 13 استان

مقایسه سهم اشتغال مردان روستانشین شاغل در بخش کشاورزی در زمستان 1402 نسبت به رقم مشابه در سال 1401 حاکی از کاهش این سهم در 18 استان کشور است. استان «مرکزی» با ثبت کاهش 7.5 واحد درصدی، بالاترین مقدار نزول را در دوره مذکور تجربه کرده است. در «البرز» و «سمنان» نیز این سهم افزایش بیش از 6 واحد درصد را تجربه کرده است.

مردان ایرانی این شغل را پسندیدند؛ تهرانی‌ها نه!