به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه ژوئن ۲۰۱۲ خود ارزش واردات ايران در سال ۹۰ را ۷۴ ميليارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد و پيشبيني کرد كه با دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کاهش اين شاخص در سال ۹۱ به ۷۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.


به اعتقاد اکونومیست در سال آینده واردات ایران یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کاهش داشته و به ۷۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.


اکونومیست باور دارد که در سال ۱۳۹۳ واردات ایران به ۷۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که این شاخص با دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار افزایش در سال ۱۳۹۴ به ۷۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد.


سال ۱۳۹۵ سالی است که واردات ایران برابر با ۷۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود.


اکونومیست در ادامه عنوان کرده است که مازاد تجاری ایران که در سال گذشته معادل ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده در سال جاری کاهشی ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری داشته و به ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برسد.



به اعتقاد این واحد در سال ۱۳۹۲ مازاد تجاری ایران دوباره روند نزولی داشته و معادل پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود، این در حالی است که این شاخص در سال پس از آن با کاهش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری مواجه شده و به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بالغ می‌شود.



پیش‌بینی شده است که طی سال ۱۳۹۴ برای ایران مازاد تجاری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری به ثبت برسد و این شاخص در سال ۱۳۹۵ به شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.