سکه با تاخیر ارزان شد + جدول

به گزارش افکار نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،تزريق دلار به بازار با قيمت يك هزار و ۹۳۸ تومان و تامين نياز برخي متقاضيان يكي از عواملي بود كه روي روند دادوستدها در بازار ارز و سكه تاثير گذاشت.


کاهش ارز نقد در بازار، افزایش تقاضا در بازار آزاد و گسترش محدودیت‌های بین‌المللی از پارامترهایی است که در وضعیت فعلی می‌تواند تغییر دهنده روند مبادلات در بازار ارز و سکه باشد.


کارشناسان انتشار برخی اخبار هیجانی در چند روز گذشته پیرامون بازار ارز و موضوع سه نرخی شدن ارزها را از دیگر دلایلی می‌دانند که در تغییر قیمت‌ها نقش عمده ای داشته است.



دیروز با انتشار برخی اخبار همچون درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی دولت از تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، گزارش بانک مرکزی به مجلس در رابطه با وضعیت ارزی، تاکید بر موضوع اولویت‌بندی‌ها و احتمال اعطای نرخ مرجع به سایر گروه‌های کالایی در صورت امکان و با صلاحدید بانک مرکزی التهاب بازارها تا حدودی کاهش پیدا کرد و به تبع آن، بازار نقدی سکه نیز افت اندکی را شاهد بود. این در شرایطی است که بازار قراردادهای آتی سکه متناسب با این اوضاع بیش از ۳ درصد افت را تجربه کرد.

البته مبادلات سکه تنها متاثر از شرایط ارزی نبود بلکه انتظار برخی اخبار و گزارش‌های غیر‌اقتصادی در قالب عوامل برون‌زای سیاسی همچون دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ و از سویی گام‌های مثبت و اعتماد ساز از دو طرف باعثشد هیجانات غیر‌منطقی کاهش پیدا کند.

کارشناسان بر این باورند با وجودی که پیش‌بینی می‌شد وضعیت بازار سهام بهبود پیدا کند، اما شاخص‌ها باز هم افت محسوسی را تجربه کردند و به دلیل کم شدن حمایت‌ها شرایط برای سهامداران حقیقی نگران‌کننده شده است.


تحلیلگران با اشاره به حجم معاملات بورس بر این باورند که بازار سکه همچنان با حباب منفی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رو‌به‌رو است و با توجه به کاهش سود آربیتراژ به نظر می‌آید افت قیمت‌ها در دادوستدهای دیروز بیشتر شبیه به اصلاح قیمت‌ها و برگشت قیمتی باشد.


فعالان معتقدند پارامترهای اصلی در بازار که روی معاملات تاثیر گذاشته تغییری نکرده‌اند. این در شرایطی است که صحبت‌های مسوولان بانک مرکزی درباره وضعیت پیش‌فروش‌ها و محدودیت‌ها درباره ارز مسافری از اهرم‌هایی بوده که توانسته روند قیمت‌ها را تغییر دهد.


(مسوولان دولتی از تدابیر جدید ارزی در روزهای آینده و توافق برای رسیدن به موضوع تک نرخی کردن ارز صحبت به میان آورده‌اند، این در حالی است که مجلس همچنان نسبت به موضوع تک نرخی کردن ارز با توجه به محدودیت‌ها نظر دیگری دارد.) البته تحولات منطقه همچنان اهرم روانی موثری در این باره بوده است.


معامله‌گران از شناسایی سود در موقعیت‌های خرید صحبت به میان آورده‌اند و بر این باورند در شرایط کنونی همچنان پیش‌بینی‌ها از آینده غیر‌ممکن است، اما در صورت عدم‌تغییر وضعیت بازار ارز و از سویی تحرکات مثبت طلای جهانی می‌توان شاهد ادامه‌دار بودن افزایش قیمت‌ها در بازار بود. نکته مهم این است که نوسانات رو به پایین قیمت‌ها نیز بخشی از روند معاملات خواهد بود.


در بازار دیروز، قیمت‌ها با افزایش بیش از۳ درصد دنبال شد، به طوری که قیمت سکه سررسید مردادماه با افزایش ۵۸/۳ درصدی در محدوده ۷۷۷ تا ۷۹۵ هزار تومان، سررسید شهریورماه با افزایش ۷۱/۲ درصدی در محدوده ۷۴۱ تا ۷۵۶ هزار تومان، سررسید مهرماه با افزایش ۴۱/۳ درصدی در محدوده ۸۱۳ تا ۸۳۰ هزار تومان و سررسید آبان‌ماه با افزایش ۴۴/۳ درصدی در محدوده ۸۵۶ تا ۸۷۴ هزار تومان قرار گرفت.