به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، پیاز که همواره یکی از اجزاء اصلی تشکیل دهنده غذاهای ایرانی بوده است، هم اکنون قیمت آن از کیلویی ۲۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسیده است و دیگر خانواده ها باید یا به میزان کم این محصول را خریداری کنند و یا اصلا از پیاز در غذاهای خود استفاده نکنند.

این درحالی است که فعالان بخش میوه و تره بار عامل اصلی افزایش قیمت پیاز را کاهش تولید پیاز نسبت به سال گذشته عنوان و علت این کاهش تولید را کم آبی برخی مناطق ذکر می کنند.

از سویی دیگر، خبر می رسد که درحدود ۲۰ هزار تن پیاز فقط در دزفول به دلیل سهل انگاری برخی از مسئولان امر از بین رفته است، درحالی که باید از تولیدات محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز به عنوان یکی از مزیتهای اقتصادی کشور نام ببریم به گونه ای که با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی به میزان کافی در کشور می توان امکان تولید محصولات ثانویه و ارزش افزوده برای این محصولات زراعی همراه با ایجاد فرصتهای شغلی را در کشوربوجود آورد.

البته دولت باید به عنوان مکمل بخش خصوصی در تاسیس و راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی وهمچنین سردخانه ها به میزان کافی در کشور نقش بسزایی را در این رابطه ایفا کند؛ موضوعی که هم اکنون کمبود آن در کشور احساس می شود.

به نظر می رسد مسئولان امر برای سامان دادن به وضعیت این محصول مهم در کشورسازوکار اساسی بیاندیشند و نگذارند سرنوشت این محصول هم مانند محصولات دیگر نافرجام باشد.

گران ترین محصول پیاز تاریخ ایران

براساس این گزارش، حسین مهاجران رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران به مهر گفت: با توجه به اینکه دوسال پیاپی پیاز کیلویی ۸۰ تا ۹۰ تومان بوده است و سال گذشته هم به دلیل کم آبی کشاورزان کمتر پیاز کاشتند و این عامل موجب شده که در بازار کمبود پیاز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قیمت پیاز در روزهای اخیر از ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار در نوسان بوده است، گفت: البته دربرخی جاها هرکیلوگرم پیاز را تا ۶۰۰ تومان هم فروخته اند.

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم پیاز اگر درحاشیه تهران کاشته شود، درحدود ۱۸۰ تومان می‌شود، درعین حال تصریح کرد: البته قیمت هرکیلوگرم پیاز که در مناطق گرمسیری کاشته می شود، با درنظرگرفتن هزینه های سربار مثل هزینه حمل و نقل بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ تومان متغییر است.

وی اضافه کرد: البته از دو هفته تا یکماه آینده که محصول پیازتازه ازمناطق مختلفی مثل تبریز و اصفهان به بازار بیاید قیمت این محصول در بازار کاهش خواهد یافت.

این فعال حوزه میوه و تره باردرخصوص قیمت پیاز در خرده فروشی های سطح شهر نیز گفت: پیاز از جمله محصولاتی است که خرده فروشی ها در سطح شهر بر روی آن سود ۲۵ درصد را محاسبه می کنند.

وی افزود: قیمت هرکیلوگرم پیاز در خرده فروشیهای سطح شهر با احتساب سود ۲۵ درصد در حدود ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران با اعلام اینکه هم اکنون میادین میوه و تره بار گران ترین محصول پیاز تاریخ ایران را می فروشند، گفت: متاسفانه درحال حاضر درحدود ۴ تا ۵ برابر قیمت واقعی، پیاز در بازار به فروش می رود.

امحا ۲۰۰۰۰ تن پیاز در دزفول

براساس این گزارش، عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس در گفتگو با مهر با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به ویژه پیاز، اظهارداشت: متاسفانه دولت پیاز را کیلویی ۱۰۵ تومان از کشاورزان خریداری می کند درحالی که قیمت تمام شده این محصول بیش از ۲۰۰ تومان است.

نماینده منتخب مردم دزفول در مجلس گفت: در چند روز گذشته در دزفول حداقل ۲۰ هزارتن پیاز با اهمال برخی از مسئولان با این روش از بین رفته است.

وی با تاکید براینکه نباید چنین اتفاقاتی در سالی که مقام معظم رهبری آن را بنام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده اند، رخ دهد، از پیگیری این مسئله در مجلس خبر داد.

از سوی دیگر سازمان تعاون روستایی در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس اعلام کرد: در مورد امحای ۲۰ هزار تن پیاز در دزفول لازم به توضیح است که کل محصول خریداری شده در شهرستان دزفول کمتر از ۱۲ هزار تن بوده است که تماما طبق مقررات فروش رفته و چنانچه محصولی امحاء شده است، مربوط به دولت نمی باشد.

درخصوص قیمت پایه پیاز به استحضار می رساند که قیمت پایه پیاز و هر نوع محصولی که خرید تضمینی صورت می گیرد، طبق قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با ملحوظ نمودن مسائل کارشناسی از طریق هیئت محترم دولت تعیین می گردد و در صورت کشش بازار تولیدکنندگان مجازند محصول خود را با قیمت بالاتر بصورت آزاد به فروش برسانند.

متوسط هزینه های کاشت، داشت و برداشت یک هکتار پیاز در سال زراعی ۱۳۹۰-۱۳۸۹

هزینه های آماده سازی

۱ اجاره زمین یک هکتار ۱۰۰۰۰۰۰ تومان
۲ ماخار یک کارگر ۱۵۰۰۰ تومان
۳ گاو آهن یک بار ۳۰۰۰۰ تومان
۴ دیسک ۴ بار ۸۰۰۰۰ تومان
۵ لور یک بار ۲۰۰۰۰ تومان
مجموع ۱۲۸۰۰۰۰ تومان



هزینه های کاشت
۱ بذر ۲.۵ کیلوگرم ۶۰۰۰۰۰ تومان
۲ کود دامی با هزینه کودپاشی ۴ تن ۳۶۰۰۰ تومان
۳ قرارداد آب بهاء یک هکتار ۱۲۵۰۰۰ تومان
۴ کود پایه پتاسیم و فسفات ۴۰۰ کیلوگرم ۱۳۰۰۰۰ تومان
۵ هزینه کاشت بذر یک بار ۵۰۰۰۰ تومان
۶ دیچروگوشه بندی یک بار ۳۰۰۰۰ تومان
مجموع ۱۲۹۵۰۰۰ تومان



هزینه های داشت

۱ سمپاشی ۳ بار ۹۰۰۰۰ تومان
۲ وجین ۳ بار - ۱۲۰ کارگر ۸۴۰۰۰۰ تومان
۳ کود سرک اوره ۴۵۰ کیلوگرم ۱۲۰۰۰۰ تومان
۴ کود ریزمغذی ۳ لیتر ۶۰۰۰۰ تومان
۵ سم دفع آفات ۶ لیتر ۱۲۰۰۰۰ تومان
۶ کرایه حمل کارگران ۱۶ روز ۴۸۰۰۰۰ تومان
۷ سایر ۲۰۰۰۰۰ تومان
مجموع ۱۹۱۰۰۰۰ تومان
هزینه های برداشت
۱ هزینه توری ۱۶۰۰ عدد ۹۶۰۰۰ تومان
۲ برداشت ۳۵ تن ۴۸۰۰۰۰ تومان
۳ بارگیری و حمل ۱۸ وانت ۱۰۰۰۰۰۰ تومان
۴ کرایه حمل کارگران ۱۰ روز ۳۰۰۰۰۰ تومان
مجموع ۱۸۷۶۰۰۰ تومان

مجموع هزینه ها
۱ هزینه های آماده سازی ۱۲۸۰۰۰۰ تومان
۲ هزینه های کاشت ۱۲۹۵۰۰۰ تومان
۳ هزینه های داشت ۱۹۱۰۰۰۰ تومان
۴ هزینه های برداشت ۱۸۷۶۰۰۰ تومان
مجموع کل هزینه ها ۶۳۵۲۰۰۰ تومان

*عملکرد در هکتار ۳۵ تن

*آنالیز نرخ برمبنای عملکرد یک کیلوگرم پیاز در پای مزرعه ۳۵۰۰۰/۶۳۵۲۰۰۰ = ۱۴۱

*قیمت تمام شده یک کیلوگرم پیاز در پای مزرعه ۱۴۱ تومان