به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، ژان کلود یونکر در مصاحبه با نشریه آلمانی زود دویچه زایتونگ گفت: نباید وقت را از دست داد. جهان در این باره صحبت می کند که آیا ظرف چند ماه ، منطقه یورویی به جا خواهد ماند یا خیر؟

وی افزود: «ما باید سریع وارد عمل شویم و برای تامین ثبات مالی منطقه یورو قاطعانه تصمیم گیری کنیم.»

یونکر در پیامی به هیئت هفده نفره وزرای دارایی منطقه یورو تاکید کرد کشورهای عضو این منطقه در کنار بانک مرکزی اروپا و صندوق ثبات مالی اروپا آماده اند به شکل اضطراری و فوری اوراق بهادار کشورهای بحران زده منطقه یورو را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: «ما باید درباره اقدامی که می خواهیم بکنیم و زمان آن تصمیم گیری کنیم. سرعت اقدامات ما به تحولات چند روز آینده بستگی خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری آلمان از برلین، یونکر در خاتمه گفت: «اظهارات بیهوده درباره خروج یونان از منطقه یورو، کمک کننده نیست.»

بلر از آلمانی ها خواست یورو را نجات دهند

تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس از آلمانی ها خواست حتی به قیمت سازش های ناخوشایند یورو را نجات دهند.

بلر در مقاله ای که روز دوشنبه در روزنامه پرخواننده بیلد منتشر شد نوشت بحرانی که منطقه یورو را در بر گرفته، تجربه ای جدید است که می توانیم آن را با بحران سال های هزار و نهصد و سی مقایسه کنیم. همه جایگزین ها ناخوشایند است اما بهترین جایگزین برای اروپا و به ویژه برای آلمان، نجات یورو است.

وی هشدار داد رها کردن یورو در حال حاضر نه تنها از نظر سیاسی بلکه به ویژه از نظر اقتصادی فاجعه آمیز خواهد بود.

وی اذعان کرد بسیار از آلمان درخواست شده است که هزینه ساز و کار نجات اقتصادی را تأمین کند، تورم(شدیدتر) را بپذیرد و بدهی های کشورهایی را که اصلاحات لازم را انجام ندادند، ضمانت کند.

به اعتقاد بلر، در شرایطی که کشورهای بحران زده باید اصلاحات را بپذیرند و آنها را بر اساس جدول زمانی مشخص و واقع گرایانه به اجرا درآورند، آلمان چاره ای ندارد جز اینکه نوعی از ضمانت مشترک بدهی های منطقه یورو را بپذیرد.

افکار عمومی آلمان تا حد زیادی با تدابیری که برای نجات کشورهای بحران زده منطقه یورو به ویژه کشورهای جنوب شامل یونان، پرتغال و اسپانیا اتخاذ شده، مخالف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، روزنامه بیلد با عناوین و مقاله های بسیار تحریک آمیز اغلب سخنگوی طیف گسترده ای است که اعتقادی به وحدت اروپا ندارند.

بر اساس یک نظرسنجی که شماره روز یکشنبه روزنامه بیلد منتشر شد، پنجاه و یک درصد آلمانی ها معتقدند کشورشان که نخستین قدرت اقتصادی اروپاست بدون یورو در بهترین وضعیت قرار خواهد گرفت و هفتاد و یک درصد از یونان خواستند در صورتی که نمی تواند به وعده هایش عمل کند از منطقه یورو خارج شود.