به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، طبق اعلام فرشاد حيدري، مدير عامل بانك ملي، رييس كل بانك مركزي در نشست اوايل تير ماه امسال با مديران عامل بانكها وعده داده بود كه عمليات تسويه حساب ارزي با بانكها تا پايان تير ماه امسال انجام شود.

این موضوع مورد تایید ولی‌الله سیف، مدیر عامل بانک کارآفرین نیز بوده اما با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از اتمام آن مدت موعود هنوز از انتشار جزییات این تسویه حساب خبری نیست.

این در حالی است که طبق آنچه مقامات بانکی پیش از این ابراز کرده‌ بودند تسویه حساب ارزی بانک مرکزی با بانک‌ها آغاز شده است.

پیگیری‌ها حاکی از این است که این پروسه آغاز شده و پشت سر هم بانک‌ها در جلساتی با بانک مرکزی کار تسویه حساب را انجام خواهند داد.

کوثری، مدیر امور بین‌الملل بانک مسکن با تایید اینکه کارهای بررسی و تسویه حساب در حال انجام است به ایسنا گفته بود: این اقدامات انجام شده و اکنون کارهای اداری این کار در حال انجام است و تسویه حساب انجام خواهد شد.

مدیر عامل بانک کارآفرین نیز گفته بود: بازرسان بانک مرکزی در بانک‌های مختلف حضور پیدا کرده و به این مساله‌ رسیدگی کردند و در شرف انتهای به رسیدگی‌ها هستند. بر اساس این بررسی‌ها مبالغی که از بانک‌ها برداشته شد، در صورتی که بانکی تخلف نداشته باشد آن پول بر می‌گردد و در مورد بانک‌هایی که احیانا تخلفی داشتند، طبیعتا در حد تخلف از آن منابع برداشته می‌شود و بقیه‌ آن تسویه حساب خواهد شد. من می‌دانم که این چنین برنامه‌ای را بانک مرکزی در پیش دارد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در مورد علت برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها اظهار کرده بود: ما براساس مصوبه‌ای که از هیات دولت داشتیم، باید ۸۷ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال حساب بانک‌ها به دلیل تخلفی که در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌کردیم، اما از آنجا که فکر می‌کردیم بانک‌ها ممکن است این مبلغ را نداشته باشند، یک سوم آن را معادل ۳۰ هزار میلیارد ریال از حساب بانک‌ها برداشتیم.

پس از این سخنان رییس کل بانک مرکزی مدیران عامل برخی بانک‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و صراحتا اعلام کردند که انحراف در مصارف ارزی نداشتند.

طبق آنچه تاکنون از سوی بانک‌ها یا مدیران عامل بانک‌ها ابراز شده بانک‌های پاسارگاد، تجارت، ملی، ‌ رفاه، ملت، کارآفرین، اقتصادنوین و پارسیان گزارش ارزی خود را به بانک مرکزی داده‌اند.

با وجود اين، هنوز در مورد انجام كار تسويه حساب با بانكها خبري منتشر نشده و پيگيريهاي خبرنگار ايسنا از بانكها نيز نتيجهاي نداشته است.