به گزارش افکارنیوز، علي عبادي ـ در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: اين فرهنگ بايد تغيير كند و دانشجويان به عنوان افرادي ماهر تربيت شوند زيرا نياز بازار كار ايجاب مي كند كه افراد داراي مهارت را تربيت كنيم.

وی با بیان اینکه درصد زیادی از کارآموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، افزود: برابر آمارها ۶۶ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۲۵ درصد در مقطع کاردانی قرار دارند در حالی که باید افراد مهارتی و تکنسین بیشتری در کشور داشته باشیم.

به گفته عبادی هم اکنون یک میلیون نفر برای آزمون کارشناسی ارشد و۱۷۰ هزار نفر برای دکترا ثبت‌نام کرده‌اند ولی با فرهنگ حاکم این عده حاضر به انجام کار فیزیکی نخواهند بود.

مدیر کل آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران در ادامه گفت وگو با ایسنا، از گسترش فرهنگ مدرک‌گرایی در کشور انتقاد و اظهار کرد: امروز کار یک ضد ارزش و داشتن مدرک به پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است، متاسفانه فرهنگ مدرک‌گرایی و اداره‌نشینی گسترش پیدا کرده و افراد برای مشاغل دولتی سر و دست می شکنند.

وی۷۰ درصد کسانی را که در ادارات کار ثبت‌نام کرده‌اند فاقد مهارت خواند و گفت که اگر این عده مهارت داشته باشند شانس بیشتری برای پیدا کردن کار خواهند داشت.

به اعتقاد عبادی وقتی که دانش افراد شاغل به روز و سطح مهارتهای آنها افزایش یابد، کارایی و بهره‌وری در کار نیز بیشتر می شود.

مدیر کل آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران در عین حال ۳۰ درصد حوادثناشی از کار را مربوط به صنعت ساختمان دانست و گفت: ۷۰ درصد از این حواثمربوط به سقوط است در صورتی که اگر فرد دارای مهارت باشد دچار حادثه نمی شود.

وي همچنين برگزاري دورههاي تخصصي را در جذب ۹۰ درصد كارآموزان به بازار كار موثر دانست و با تاكيد بر ضرورت كيفيسازي آموزشها، خاطرنشان كرد: متاسفانه اعتباراتي كه در اختيار داريم پاسخگوي نياز بازار كار نيست؛ انتظار داريم امكانات و تسهيلات مناسبي در اختيارمان قرار گيرد تا ضمن برگزاري دورههاي تخصصي بيشتر براي كارآموزان، افراد بيشتري جذب بازار كار شوند.