به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، توليدكنندگان خودروهاي تجاري زير مجموعه اين سازمان (گروههاي ايرانخودرو و سايپا) در سال گذشته عملكرد چندان موفقي از خود ارايه ندادند.

تولید شرکت سایپادیزل در سال ۱۳۸۸ با کاهش ۳۶ درصدی به چهار هزار و ۲۴۳ دستگاه رسید.

عملکرد شرکت زامیاد(زیر مجموعه سایپا) نیز تعریف چندانی نداشت؛ به طوری‌ که تولید این شرکت با کاهش ۳۱ درصدی به ۴۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه رسید.

موضوع کاهش تولیدات این خودروساز تا آن جا پیش رفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد این موضوع شد و موضوع ادعایی عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان طرف قرارداد این شرکت‌ به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار جلسه غضنفری با و شورای سیاست‌گذاری خودرو با این خودروساز قرار گرفت.

با این وجود، پوستین دوز علت کاهش تولیدات این شرکت را کاهش تقاضا در بازار اعلام کرده بود. به گفته او کاهش تولیدات در ماه های ابتدایی سال همگام با نیاز بازار بوده و در خصوص افزایش میزان تولید، دغدغه ای وجود ندارد.

او تاکید کرده بود که با افزایش درخواست مشتریان در تابستان تولیدات گروه خودروسازی سایپا نیز افزایش خواهد یافت. او اعلام کرده بود که امسال علاوه بر برنامه ریزی برای تولید و فروش ۸۰۰ هزار خودرو، خودروهای نیوسراتو و پارس تندر(SR) را نیز به بازار عرضه خواهند شد.

با این وجود معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کمبود نقدینگی، توقف شماره‌گذاری وانت پیکان و برخی مشکلات داخلی خودروسازان را از دلایل اصلی کاهش ۳۰درصدی تولید خودرو در کشور دانسته بود که بخشی از آن هم در شرکت سایپا رخ داده است.

به گفته محسن صالحی‌نیا، برخی خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه بودند که امیدواریم وضعیت دسترسی خودروسازان به تسهیلات بهتر شود. از سوی دیگر شاهد توقف شماره‌گذاری وانت پیکان هم بودیم که این اتفاق نیز در کاهش تولید خودرو در کشور موثر بود.

صالحی نیا عنوان کرده بود که از سوی دیگر برخی خودروسازان دارای مشکلات داخلی بوده و با این امیدواری وجود دارد که ظرف ماههای آینده روند تولید خودرو در کشور بهبود یابد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده قرار است امسال تولید خودرو در کشور بین پنج تا شش درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش یابد.

براساس اطلاعات منتشر شده تولید انواع خودرو در کشور طی دو ماهه نخست سال جاری با کاهش ۳۲.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۵۷ هزار و ۹۳۴ دستگاه رسید. همچنین تولید خودرو در تمام گروه ها از جمله سواری، وانت، مینی بوس و اتوبوس و کامیون با کاهش مواجه شده است.

همچنین رییس ستاد تولید گروه خودروسازی سایپا از تولید بی وقفه محصولات این گروه خبر داد و گفته بود: در حال حاضر روال تولید خودرو و تامین قطعه و سایر تجهیزات مربوطه در گروه خودروسازی سایپا عادی و همچون گذشته بوده و هیچ مشکلی در زمینه تولید نداریم.

وی افزود: سایپا ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار دستگاه را دارد اما با کاهش تقاضا دلیلی ندارد این شرکت محصولات خود را در پارکینگ ها انبار کند.

مدیر عامل شرکت سایپاکاشان خاطرنشان کرد: اکثر قطعات خودروهای خانواده سایپا داخلی سازی شده و اگر وقفه ای در تامین برخی از قطعه ها ایجاد می شود به علت تاخیر در سفارش است.

به هر حال به نظر می رسد پوستین دوز اولین قربانی کاهش تولید و همزمان با آن افزایش قیمت خودرو در کشور بوده است. دوره ای که پراید ۷ میلیون تومانی در آن به ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

روز گذشته وزیر صنایع با حضور در شرکت سایپا و تشکیل هیئت مدیره در حال بررسی گزینه های پیشنهادی بودند و هنوز بطور رسمی مدیر عامل جدید معرفی نشده است، از جمشید ایمانی، رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا و سعید مدنی، مدیرعامل پارس خودرو، غفاری که سابقه مدیر عامل شرکت سازه گستر سایپا را در کارنامه خود دارد، فرایی با داشتن سابقه مدیرعاملی آتکو و رجبی عضو هیئت مدیره سازه گستر، گزینه هایی هستند که برای به دست گرفتن سکان مدیر عاملی گروه خودروسازی سایپا از آنان نام برده می شود.

با توجه به اوضاع نامساعد تولید در شرکت های خودروسازی و اینکه تعطیلات تابستانی آنها از پنج شنبه آغاز می شود، شنیده ها از تغییرات جدید مدیریتی در خودروسازان دیگر طی روزهای آینده حکایت دارد.

منابع آگاه از رفتن پوستین دوز مدیر عامل سابق گروه خودروسازی سایپا به شرکت صنایع ملی مس ایران خبر می دهند.