به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا از یوئسو در کره جنوبی، مراسم اختتاميه اكسپو امسال كه با يك برنامه هنري متنوع و نورافشاني زيبايي در جايگاه اصلي و اطراف حلقهي بزرگ محوطهي سايت اكسپو يوئسو (Yeosu) ترتيب يافت، درحالي از لحظات آغازين شامگاه ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) در حضور بان كي مون - دبيركل سازمان ملل متحد - و كيم هوآنگ سيك - نخست وزير كره جنوبي - برگزار شد كه تعداد بازديدكنندگان از آن در صبح روز پاياني به ميزان پيشبيني شده، يعني هشت ميليون نفر رسيده بود.

شهر کوچک و بندری یوئسو در جنوبی‌ترین ناحیه کره جنوبی از سال ۲۰۰۷ که در رقابت کسب میزبانی اکسپو تخصصی سال ۲۰۱۲ موفق شده بود، به مدت چهار سال و شش ماه برای آماده‌سازی دو میلیون و هفتصدهزار متر مربع از فضای ساحلی خود در مجاورت اقیانوس صرف کرده، از ۹۳ روز پیش با تمهیدات در نظر گرفته شده میزبان بیش از هشت میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر جهان بود.

بازدیدکنندگان بین‌المللی پس از ورود به کره در فرودگاه اینچه‌اون در نزدیکی سئول، از طرق مسافرت هوایی و نیز قطارهای تندرو و معمولی پس از چند ساعت می‌توانستند به سایت اکسپو یوئسو برسند. این در حالی بود که شهر یوئسو که یک ایستگاه قطار از قبل داشت، یک ایستگاه مخصوص نیز در مقابل یکی از ورودی‌های سایت اکسپو تدارک دیده بود تا بازدیدکنندگان در نهایت راحتی عبور و مرور بتوانند به سایت اکسپو وارد شوند.

اکسپو کره جنوبی. عکاس: علیرضا بهرامی

اکسپو امسال همانند اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای از ساعت ۹ میزبان علاقه‌مندان بود اما برخلاف آن نمایشگاه که ساعت ۲۰ پایان می‌یافت تا ساعت ۲۳ از بازدیدکنندگان میزبانی می‌کرد که درنهایت به بازدید روزانه حدود ۹۰ هزار نفر انجامید. میزان متوسط بازدید روزانه از اکسپو شانگهای حدود ۴۰۰ هزار نفر و بیش از ۷۰ میلیون نفر در ۱۸۴ روز اعلام شده بود که البته میزان فضای اختصاص یافته و کشورهای شرکت‌کننده در آن نیز خیلی بیشتر بود.

درحالی‌که در اکسپو شانگهای بیش از ۱۹۰ کشور و ۵۰ نهاد بین‌المللی شرکت کرده بودند، در اکسپو امسال بیش از ۷۰ کشور و ۳۰ نهاد بین‌المللی حضور داشتند. بلژیک، قزاقستان، جمهوری کنگو، لیتوانی، آرژانتین، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، هلند، نیجریه، ترکمنستان، دانمارک، اسپانیا، روسیه، اروگوئه، آلمان، تونس، سوئیس، رومانی، نروژ، سوئد، آنگولا، پاکستان، عمان، پرو، تایلند، چین، ژاپن، سنگاپور، سریلانکا، ویتنام، برونئی، انذونزی، کامبوج، استرالیا، مالزی، فیلیپین، مصر، هندوستان، ترکیه و موناکو کشورهایی بودند که در اکسپو امسال پاویون اختصاصی داشتند و در چهار سالن اشتراکی مربوط به حوزه اقیانوسیه، اقیانوس هند و آتلانتیک شرقی و غربی نیز کشورهایی چون: نپال، تانزانیا، بنگلادش، یمن، اوگاندا، سودان، اریتره، مالدیو، کنیا، جزایر سیشل، تاجیکستان، گرنادا، آنتیگو و بارباد، سنت کینتس و نویس، دومنیکا، ارمنستان، گینه، سورینام؛ نیکاراگوئه، پاناما، جمهوری دومنیکن، هوندوراس، پاراگوئه، گوآتمالا، کلمبیا، مغولستان، تیمور، لائوس، کرباتی، اکوادور، تونگا، السالوادور، جزایر مارشال، وانوتا، ساموئا، وانورو، گینه نو، پالائو، جزایر سلیمان، گابون، غنا، سنگال، بورکینافاسو، مالی، گامبای، روآندا، گینه بیسائو، موریتانی، آفریقای مرکزی، اوکراین و آذربایجان حضور داشتند.

در میان کشورهایی که برخی از آن‌ها آنقدر کوچک و ناشناخته هستند که تلفظ نامشان نیز دشوار می‌نماید، غیبت جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر غیبت یک کشور مهم با سواحل دریایی بسیار با دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس، نه‌تنها غیبت یک کشور مهم بود، بلکه متاسفانه به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس فضا داده بود که مطامع خود را پیگیری کنند. این درحالی است که موفق‌ترین کشورها در المپیک ورزشی لندن، جدی‌ترین حاضران در اکسپو یوئسو بودند که خود نشانی است بر اهمیت این رویداد جهانی در نزر کشورهای مختلف.

اکسپو کره جنوبی. عکاس: علیرضا بهرامی

درواقع نمایشگاه‌های جهانی اکسپو که با سازمان و ترتیب خاص و معتبری هر پنج سال و در فاصله هر پنج سال نیز در قالب یک اکسپو تخصصی برگزار می‌شوند، در تاریخچه بیش از ۱۵۰ ساله خود محل عرضه بسیاری از دستاوردهای بشری، از اختراع برق و تلفن تا همبرگر و چرخ فلک‌های بزرگ بوده است. سازه‌هایی چون برج ایفل، برج آزادی نیویورک و برج مخابراتی سیاتل نیز ازجمله ساخته‌های مربوط به نمایشگاه‌های اکسپو بوده‌اند.

در اکسپو امسال نیز هر کشوری علاوه بر بخش‌هایی از فرهنگ خویش، توانایی‌های صنعتی و فناوری خود را بویژه در حوزه مولتی‌مدیا به‌نمایش گذاشته بود. اکسپو معمولا محلی برای برقراری ارتباطات دیپلماتیک و قراردادهای اقتصادی هم محسوب می‌شود. در اکسپو امسال شرکت خودروسازی هیوندای و کیا حامی اصلی بود که تمرکز خود را برمحصولات سوخت پاک خویش گذارده بود. همچنین سامسونگ، ال‌جی، لوته و ایرلاین‌های آسیایی و بانک‌های منطقه‌ای از دیگر حامیان مالی اکسپو امسال بودند که هر یک آخرین دستاوردهای خود را در قالب‌های جذابی به مخاطبان عرضه کرده بودند.

شعار اکسپو امسال زندگی در ساحل و اقیانوس بود که علاوه بر حفظ محیط زیست دریاها بر دستاوردهای صنعتی بشری در این حوزه تاکید شده بود.

اكسپو جامع بعدي سال ۲۰۱۵ برگزار مي شود و براي اكسپو تخصصي بعدي در سال ۲۰۱۷ دو كشور و اكسپو جامع ۲۰۲۰ نيز پنج كشور در رقابت براي كسب ميزباني هستند.