علی تقوی در گفتوگو با فارس گفت: شرکتهای هرمی هر روز لباس تازهایی میپوشند. از روش تازه برای کلاهبرداری استفاده میکنند.

وی اظهار داشت: اخیراً یکی از شرکت‌های هرمی تحت پوشش فروش دستبندهای انرژی‌زا اقدام به عضو گیری و فروش این دستبندها می‌کند،اعضا باید این دستبندها را به دو نفر دیگر فروخته و پورسانت دریافت کنند و نفرات جدید نیز به شکل هرمی مسیر را ادامه می‌دهند.

تقوی افزود: برخی هرمی‌ها تحت عنوان بیمه عمر و خودرو اقدام به عضو گیری و پرداخت پورسانت می‌کردند، از این شرکت بیمه موضوع استعلام شد که توسط این شرکت موضوع تکذیب شد. افراد سودجو، از اعضای خود می‌خواستند تا اقدام به فروش بیمه‌نامه کنند و این بدون هماهنگی با شرکت بیمه مذکور بود.

این مدیر وزارت اطلاعات تصریح کرد: این شرکت‌ها حق عضویت هم دریافت می‌کردند، هر چند شرکت‌های هرمی عضوگیری صرف را کنار گذاشته و همه به دنبال فروش محصول در کنار عضوگیری هستند.

وی اظهار داشت:شرکت‌های هرمی تحت پوشش فروش لوازم آرایش، کتاب، لوازم خانگی و … اقدام به عضوگیری می‌کنند.

مدیرکل بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات گفت:«فارکس» که تحت عنوان خرید و فروش سهام اقدام می‌کند، نوع دیگری از فعالیت شرکت‌های هرمی است. استفاده از نام فارکس به عنوان یک تجارت اینترنتی در بورس‌های جهانی مطرح است.

تقوی افزود: فارکس شرکت‌هایی هستند که ثبت هم نشده‌اند اما دفتر به راه می‌اندازند و می‌گویند بیاییدشما را عضو بورس‌های بین‌المللی کنیم و آنجا به اسم خرید و فروش شروع می‌کنند اما اینها دروغ است.

وی در ادامه افزود: در واقع پشت صحنه هیچ چیز نیست و اینها پول مردم را می‌گیرند و بعد در معاملات سهام به گونه‌ای وانمود می‌کنند که سهام شما سودآور شده و چند هزاردلار سود کرده‌اید ولی همه اینها در حساب‌های مجازی افراد است اما در عملزمانی‌که فرد می‌خواهد سودش را دریافت کند در اولین معامله زیان کلانی به فرد وارد می‌شود و کل پولش را از دست می‌دهد.

این مدیر وزارت اطلاعات گفت: شرکت‌های هرمی آدرس خود را مدام تغییر می‌دهند و سعی می‌کنند ردی از خود بر جای نگذارند. رسانه‌ها باید در زمینه فعالیت شرکت‌های هرمی و شیوه‌های به کارگرفته شده توسط آنان اطلاعات لازم را به شهروندان ارائه دهند.

مدیر کل بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات اعلام کرد: ‌ عمده دفاتر شرکت‌های هرمی در تهران مستقر هستند و لیدرهای این شرکت‌ها بسته به اینکه اصالتاً به کدام شهر نسبت دارند سعی می‌‌کنند همشهریان خود را با وعده‌های دروغ و عناوین مختلف جذب کنند.

وی در ادامه افزود: این افراد به همشهریان خود می‌گویند که در شرکت‌هایی که مثل شرکت‌های خودروسازی، بیمه و ادارات مختلف استخدام شده‌اند اما برای اینکه به مشکل برنخورند باید دوره‌های آموزشی را تحت نظر این شرکت بگذارند.

تقوی گفت: مدیران این شرکت‌ها ارتباط اعضا را با دنیای بیرون قطع می‌کنند و هرگونه فعالیت هرمی خود را تکذیب می‌کنند.

این مقام وزارت اطلاعات خواستار استفاده از شیوه‌های جدید برای شناسایی و معرفی روش‌های شرکت‌های هرمی در قالب فیلم، سریال و مستندهای آموزشی شد و تصریح کرد: بسیاری از هموطنانمان در مناطق دور افتاده و روستاهای کشور ارتباط زیادی با رسانه‌های مکتوب و برنامه‌های تخصصی ندارند و شرکت‌های هرمی از این مسئله سوء استفاده می‌کنند.

تقوی گفت: با برخوردهای انجام شده با شرکتهای هرمی فعالیت این شرکتها به شدت کاهش یافته و کار برایشان سخت شده است.برخورد با شرکتهای هرمی توسط نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی همچنان ادامه دارد.