رويترز اعلام كرد ايران در واكنش به خودداري دهلينو از ارائه تسهيلات ارزي بر پايه دلار و يورو براي مبادله كالا با ايران فروش نفت خود به شركتهاي هندي را متوقف كرده است.

به گزارش رویترز پس از وضع مقررات تازه از سوی بانک مرکزی هند و خودداری ایران از فروش نفت به شرکت های هندی مقام های دو کشور قرار است برای حل این اختلاف دیدار کنند.

منابع آگاه اعلام کردند این دیدار روز جمعه انجام خواهد شد.

ارزش مبادلات نفتی دو کشور به ۱۱ میلیارد دلار در سال می رسد. بانک مرکزی هند هفته پیش اعلام کرد از این پس برای خرید نفت خام از ایران تسهیلات بانکی ارائه نخواهد کرد و ضمانت ارزی و اعتبارات لازم برای این کار را تامین نمی کند. بانک مرکزی هند افزود پرداخت های مالی مربوط به واردات نفت از ایران از این پس در چارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی صورت نخواهد گرفت. به این ترتیب پرداخت های مالی برای واردات نفت و گاز از ایران باید در یک سیستم بانکی خارج از این اتحادیه انجام شود.

ایران نیز در واکنش به این اقدام هند از فروش نفت خام به این کشور خودداری کرده است.

دو منبع آگاه هندی اعلام کردند شرکت ملی نفت ایران درخواست شرکت های هندی برای انجام پرداخت ها در خارج از چارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی را رد کرده است. شرکت های هندی از ایران خواسته بودند بانکی در اروپا را که می توان از طریق آن پول ایران را پرداخت کرد مشخص کند اما ایران از این کار خودداری کرده است.

بانک مرکزی هند روز چهارشنبه اعلام کرد بانک مرکزی ایران خواستار انجام ملاقاتی میان دو طرف شده است. هنوز تاریخ مشخصی برای این دیدار تعیین نشده است اما یک منبع آگاه که در این نشست شرکت خواهد کرد گفت دیدار مقام های بانک مرکزی ایران و هند روز جمعه در بمبئی انجام خواهد شد.

تحلیلگران بر این باورند که که تصمیم بانک مرکزی هند ناشی از فشار آمریکا بوده است. این تصمیم بعد از سفر اوباما به هند نتیجه قابل انتظاری بود. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا ماه گذشته از هند دیدار کرد و قول داد به افزایش نقش هند در جهان از جمله تلاش این کشور برای احراز کرسی در شورای امنیت سازمان ملل کمک کند.

هند از خريداران اصلي نفت ايران است. ايران تنها صادر كننده نفت در ميان كشورهاي عضو اتحاديه پاياپاي آسياست و هند نيز بزرگترين وارد كننده نفت در ميان كشورهاي اين اتحاديه است. به گزارش رسانه هاي هندي اين كشور در يك سال اخير روزانه ۴۲۶ هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده است.