به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، گرچه دلايل مختلف اقتصادي و سياسي براي شروع رشد بورس متصور است، ولي به اذعان بيشتر فعالان و متخصصان بازار سرمايه راه اندازي ابزار جديد در بورس تهران مهم ترين عامل تكان اين بازار در هفته گذشته بوده است و رشد آن با توسعه اين ابزار ادامه دار ميشود.

استفاده از ابزار جدید در بورس تهران نشان داد که بورس کشور با استفاده از ابزارهای جدید می توانند باعثجذب سرمایه گذاران به بازار مالی کشور شده و محلی امن برای سرمایه های افراد باشد، به طوری که در هفته گذشته قیمت سهام شرکتها رشد کرد و بورس تهران وارد مدار مثبت شد.

به این ترتیب بعد از ماه ها نزول شاخص و شدت گرفتن آن در مرداد ماه، مسئولان بازار سرمایه تصمیم گرفتند که ابزار جدیدی را وارد تالار شیشه ای کنند تا سرمایه گذاران را برای برای ورود به بورس علاقمند کنند.

بر این اساس یک هفته بعد از تصویب و ابلاغ دستورالعمل عرضه اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده توسط هیات مدیره سازمان بورس و در راستای پوشش ریسک و حمایت از سرمایه گذاران ابزار جدید بورس با عنوان مصون سازی یا بیمه کننده سهام از روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه با عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه رسما آغاز به کار کرد.

این اوراق که به عنوان نخستین اوراق اختیار فروش تبعی در بورس تهران با نماد معاملاتی هکرما ۲۰۲ و قیمت اعمال ۴۸۰۰ ریال عرضه شد، با استقبال سهامداران مواجه شد و یک میلیون برگه از آن به فروش رفت.

بعد از آغاز عرضه اولین اوراق اختیار فروش تبعی سهام، قیمت سهام این شرکت شروع به رشد کرد و طی یک هفته از محدوده ۴۱۰ تومان به ۴۲۲ تومان رسید و از شرکتهای همگروه خود پیشی گرفت. به طوری که شرکتهای همگروه این شرکت یعنی شرکتهای گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی پردیس در هفته گذشته با کاهش قیمت همراه بودند.

اوراق اختیار فروش تبعی یا همان بیمه کردن سهام به این معنی است که در این ابزار حرکات، نوسانات و زیان سهام بیمه می‌شود. بر اساس این طرح خریداران سهام ضمن آنکه از کسب حداقل سود معادل اوراق مشارکت اطمینان پیدا می‌کنند، می‌توانند به کسب سودهای بیشتر ناشی از افزایش قیمت سهام در آینده امیدوار باشند.

بر اساس شواهد موجود در بازار به کارگیری این ابزار جدید به دلیل حمایت از سهم به رفع نگرانی ‌در تالار شیشه‌ای کمک کرد زیرا سهامدارانی که این اوراق را خریداری می‌کنند نسبت به تثبیت قیمت سهامشان در بازار سرمایه مطمئن می‌شوند که این اتفاق در مورد سهام پتروشیمی کرمانشاه رخ داد.

از چهارشنبه گذشته نیز اوراق اختیار فروش تبعی شرکت چادرملو با نماد هکچاد ۲۰۳ و قیمت اعمال ۶۸۰۰ ریال عرضه شد و قرار است تعداد شرکتهای عرضه کننده این اوراق در هفته های آینده افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی اقتصاد و رقابت جدی بازار پول با بازار سرمایه از طریق افزایش سود سپرده های بانکی و سود اوراق مشارکت، بازار سرمایه به این ابزار نیاز داشت تا نقطه ضعف خود را در برابر بازارهای رقیب برطرف کند و با اطمینان به سهامداران ریسک موجود در بازار را پوشش دهد که با ورود ابزار جدید مالی این نیاز برطرف و این امید ایجاد شد که با توسعه آن وضعیت بورس در ماه های آینده بهبود یابد.

به این ترتیب سرمایه‌گذاران به جای این که وارد بازار پول شوند و اوراق مشارکت خرید و فروش کنند با استفاده از این ابزار می‌توانند همان بازدهی را متناسب با میزان سرمایه‌گذاری خود کسب کنند علاوه بر این با حضور در بازار سرمایه می‌توانند از مزایای داشتن سهم برخوردار شوند.

به گفته ي كارشناسان اين ابزار ميتواند ريسك نقدشوندگي و كسب بازدهي پايينتر از بازدهي بازار را تضمين كند و به افزايش P/E بازار كمك كند و در صورتي كه درست اجرا شود و شركتهاي مناسبي با قيمتهاي درست انتخاب شوند، ميتواند ريسك بازار را كاهش دهند.