در ۹ ماه نخست سالجاري صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي به ۲۲ ميليارد و ۴۸۳ ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۵۹ درصد افزايش يافته است .

به گزارش فارس به نقل از روابط‌عمومی گمرک ایران، وزن این میزان صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیون و ۶۳ هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز ۲۶.۵۹ درصد رشد داشت.
این گزارش حاکی است، صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده بدون احتساب میعانات گازی به ۱۹ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد.
همچنین وزن صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به ۴۵ میلیون و ۴۵ هزار تن رسید که در مقایسه با سال قبل ۷۲.۳۵ درصد رشد داشته است.

*واردات

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران واردات کشورمان در ۹ ماه نخست سال جاری در مجموع به ۴۷ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۰۷درصد افزایش یافته است.
وزن این میزان کالای وارداتی در ۹ ماه نخست سال جاری ۳۳ میلیون و ۸۶۴ هزار تن بودکه از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۰۳ درصد کاهش داشت.

*اقلام عمده صادراتی

در ۹ ماه نخست سال جاری پروپان مایع شده عمده‌ترین کالای صادراتی ایران بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده یک میلیارد و ۶ میلیون و ۰۰ ۸هزار دلار بود و ۵.۲۶ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت.
جایگاه بعدی نیز به پلی اتیلن گرید فیلم اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۹۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید.
سنگ آهن نیز سومین کالای عمده صادراتی کشورمان در مدت یاد شده بود و با ۷۹۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار و ۴.۱۷ در صد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد.
متانول با ۷۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزاردلار، ۳.۹۹ درصد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است که در جایگاه چهارم قرار دارد.
سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۷۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار پنجمین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و ۳.۷۵ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

*عمده‌ترین خریداران کالای ایرانی

بر اساس این گزارش، در ۹ ماه نخست سال جاری چین با واردات ۳میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود.
در این مدت ۱۷.۸۱درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین اختصاص داشت.
عراق با خرید ۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۱۶.۷۹ درصد رسید. امارات متحده عربی با۲ میلیاردو ۵۵۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۱۳.۳۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با یک میلیاردو ۲۷۱ میلیون دلار و افغانستان با ۹۸۵ میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

*اقلام عمده وارداتی

در ۹ماه نخست سال جاری طلای خام عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۱۰.۲۶ درصد از کل ارزش واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با ۳.۸۸ درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت و گرم نورد شده با ۱.۶۴ درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

*کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در مدت یاد شده امارات متحده عربی ۳۲.۲۳ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت. سهم امارات از واردات کشورمان در این مدت ۱۵ میلیاردو۱۷۱ میلیون دلار بود.
چین با ۴ میلیارد و ۴میلیون دلار و ۸.۵۱ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با ۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار و ۶.۹۸ درصد در رتبه سوم جای گرفت.
كشورهاي تركيه و سوييس نيز به ترتيب ۶.۳۵ درصد و ۶.۲ درصد از ارزش كل واردات ايران را به خود اختصاص دادند و در رتبههاي چهارم و پنجم قرار گرفتند.