رييس كل بانك مركزي با اشاره به اجراي موفق فاز اول طرح تحول اقتصادي يعني قانون هدفمند كردن يارانه ها، گفت: علي رغم آنكه اجراي عملي قانون هدفمند كردن يارانه ها و اجازه برداشت نقدي وجوه از روز ۲۸ آذرماه شروع شد و اين روز، روز پر كار و پر مشغله اي براي سيستم بانكي در پرداخت حقوق به شمار ميرود اما مجموعه بانكي به خوبي از پس اين وظيفه مهم و خطير برآمد و سربلند و رو سفيد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهمنی اظهار داشت: با صدور مجوز برداشت نقدی یارانه ها امکان مراجعه و برداشت بیش از ۶۱ میلیون نفر از هم وطنان کشورمان به بانک فراهم شد، در کنار این امکان سیستم بانکی باید هم زمان ۴۰ میلیون قبض(آب و برق و تلفن و…) پرداخت حقوق و موارد روزمره دیگر را نیز جواب می داد.

وی افزود: علاوه بر تمام موارد اشاره شده به یکباره پرداخت سود سهام عدالت نیز مطرح شد و سیستم بانکی باید همزمان به تمام درخواستهای ذکر شده پاسخ می گفت.

وی با بیان اینکه در گزارشات جمع آوری شده از روز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۱۸ میلیون تراکنش برای یکی از بانکها گزارش شده، اظهار داشت: تنها ۵ یا ۶ خودپرداز کل شبکه بانکی در آن روز با مشکل مواجه شده که آنهم در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شد.

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش تعیین کننده و حساس بانکها در اجرای طرح تحول اقتصادی به بیان خواسته های خود از شبکه بانکی پرداخت و گفت: شبکه بانکی در اولین قدم باید به شاخص نسبت مصارف به منابع دقت ویژه کرده و در حفظ و نگه داشتن آن در حد استاندارد تمام تلاش خود را بکار گیرد.

وی افزود: باید میزان تسهیلات دهی بانکها متناسب با منابع آنها باشد و از این حد تجاوز نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجوه تزریق شده به جامعه طی روزها و ماههای اخیر گفت: شبکه بانکی باید از تمام امکانات و تجهیزات خود برای جذب این منابع و هدایت درست و صحیح آن به بخشهای مورد نیاز اقتصاد خصوصاً بخشهای مولد استفاده کند.

بهمنی انتشار اوراق مشارکت را یکی از راه کارهای مهار نقدینگی تزریق شده عنوان کرد و اظهار داشت: مطمئنم با کمک شبکه بانکی این هدف مهم به راحتی محقق خواهد شد و نقدینگی موجود را مهار خواهیم کرد.

وی افزود: اگر قرار بود قانون هدفمند کردن یارانه ها زمانی که کشور با تورم ۳۰ درصدی دسته و پنجه نرم می کرد اجرا شود بطور قطع اقتصاد و اجرای قانون به مشکل برخورد می کرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: زمانی این قانون به مرحله اجرا گذاشته شده که تورم به همت سیاستهای اتخاذ شده توسط سیستم بانکی تک رقمی شده بود. این مسئله به دولت کمک کرد تا با قدرت قانون هدفمند کردن یارانه ها را به مرحله اجرا درآورد.

بهمنی در ادامه با اشاره به چالش ایجاد شده در بخش ارز اظهار داشت: برخی می خواستند با افزایش قیمت دلار اقتصاد کشور را با چالش جدی مواجه کنند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تجربه گذشته کشور و چالش جدی ایجاد شده به واسطه نوسانات دلار بازار طی سنوات گذشته اظهار داشت: مطمئناً اگر این بار هم سیستم بانکی وارد میدان نمی شد اقتصاد در این مرحله حساس و حیاتی با مشکل جدی مواجه می شد.

بهمنی افزود: اگر به همت شبکه بانکی تورم تک رقمی نمی شد و چالش ارز مهار نمی گردید امروز اقتصاد ما با اجرای قانون هدفمند کردن و تورم طبیعی ناشی از آن روزهای سختی را تجربه می کرد و اجرای چنین طرح ملی و عظیمی با مشکل مواجه می شد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از شبکه بانکی به دلیل نقش آفرینی مثال زدنی و بیا ماندنی اظهار داشت: بدون شک در آینده و با اجرای کامل طرح عظیم تحول اقتصادی این نقش آفرینی بیشتر و حیاتی تر خواهد شد.

بهمني افزود: ظرفيت سيستم بانكي خصوصاً در بخش تسهيلات دهي پر شده لذا بايد با همكاري و همياري دولت و مجلس زمينه افزايش سرمايه آنها فراهم شود تا ظرفيت تسهيلات دهي بانكها در چنين شرايط حساس و حياتي فراهم گردد.