فرید عامری مدیریت بر مصرف سی.ان.جی در کشور را از مهم ترین اهداف عرضه این سوخت با کارت هوشمند اعلام و تصریح کرد: از اوایل سال آینده، عرضه کارتی سی.ان.جی در کشور آغاز می شود و برای خودروهای دوگانه سوز غیرمجاز کارت سوخت صادر نمی شود.

به گزارش واحدمرکزی خبر، فرید عامری گفت: ‌ تا پایان امسال کارهای طراحی و طراحی پایه نصب این سامانه در جایگاه های گاز طبیعی فشرده شده سراسر کشور انجام می شود و همه جایگاه ها به دستگاه های کارت خوان سی. ان. جی مجهز می شوند.

وی از افزایش شمار جایگاه های سی. ان. جی کشور به بیش از یکهزار و ۷۰۰ واحد تا پایان امسال خبر داد و افزود: تاکنون یکهزار و ۵۴۶ جایگاه سی. ان. جی در کشور راه اندازی شده و ظرفیت توزیع گاز طبیعی فشرده شده در کشور هم اکنون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در ساعت رسیده است.

به گفته عامری، هم اکنون حدود دو میلیون خودرو سی. ان. جی سوز در کشور وجود دارد که یک میلیون ۳۰۰ هزار دستگاه از این خودروها در کارخانه و ۷۰۰ هزار خودرو نیز در کارگاه های مجاز به دوگانه سوز تبدیل شده است.

وی در باره نظارت بر روند فعالیت کارگاه های تبدیل خودرو به دوگانه سوز در کشور گفت: در همه استان ها، دفتر نظارتی با همکاری استانداری، وزارت کشور و سازمان استاندارد بر فعالیت ها این کارگاه ها نظارت می کنند و در صورت نیاز شرکت ملی پخش نیز همکاری لازم را با آنها انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش تر در باره عرضه سی. ان. جی پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در کشور گفته بود: سهمیه بندی برای عرضه سی. ان. جی هنوز اعمال نشده است و هم اکنون هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مصرف سی. ان. جی در هشت روز نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها روزانه دو میلیون مترمکعب(۱۰ الی ۱۵ درصد) کاهش یافته است.

هم اکنون عرضه فرآوردههای نفتی (بنزین، گازوییل و ال.پی.جی) با کارت سوخت انجام می شود، ضمن آن که مرحله نخست عرضه نفت سفید با کارت هوشمند در استان سیستان و بلوچستان نیز در ماه های گذشته آغاز شده است. بر اساس برنامه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، قرار است شمار جایگاه های سی.ان.جی کشور تا سال ۱۳۹۲ به دو هزار و ۵۰۰ جایگاه افزایش یابد.