به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، شرکت ملی گاز در راستای اجرای بخشنامه دولت، قطع گاز مشترکان بدهکار گازی سراسر کشور را از روز گذشته ۱۸ شهریور ماه به طور رسمی آغاز کرد.
بر این اساس در بین مشترکان بدهکار گازی دولت، نام جایگاه‌های CNG با بدهی ۳۸۰ میلیارد تومانی هم به چشم می خورد و از این رو پیش بینی می‌شود به‌زودی تعدادی از جایگاه‌های CNG کشور هم به دلیل بدهی‌های گازی به دولت تا مدتی تعطیل شوند.

در حال حاضر حدود یکهزار و ۹۳۰ باب جایگاه CNG در استان‌های مختلف فعال است که به طور متوسط روزانه ۲ تا ۵ درصد این جایگاه‌ها به دلیل انجام تعیرات اساسی و یا نبود برخی از قطعات یدکی تعطیل هستند که با خاموش شدن جایگاه‌های بدهکار، بار گازرسانی به خودروهای دوگانه سوز بر سر سایر مجاری عرضه می‌افتد.

اردشیر دادرس امروز در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر جایگاه‌های CNG بالاترین قیمت را برای خرید گاز در جهان به دولت می‌پردازد، درباره بدهی ۳۸۰ میلیارد تومانی جایگاه‌های CNG به دولت، گفت: تا مرداد ماه سالجاری جایگاه‌های CNG هیچگونه بدهی از بابت عدم پرداخت گازبها به دولت نداشته اند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی کشور با اعلام اینکه قطع گاز جایگاه‌های CNG بدهکار کشور را با ۳ چالش اساسی روبرو می کند، تصریح کرد: در حال حاضر متوسط قیمت فروش هر متر مکعب گاز به مشترکان خانگی ۹۰ تومان و صنایع ۷۰ تومان است.

وی با تاکید بر اینکه اما هر مترمکعب گاز به جایگاه‌های CNG معادل ۲۶۰ تومان فروخته می شود، اظهار داشت: به عبارت دیگر، جایگاه‌ها با مصرف چهار درصد گاز تولیدی کشور حدود ۲۵ درصد درآمدهای گازی دولت را تامین می‌کنند.

این فعال اقتصادی با یادآوری اینکه با تعطیلی جایگاه‌های CNG قطعا از حجم درآمدهای گازی دولت کاسته خواهد شد، اظهارداشت: در سال‌های اخیر هدف از توسعه صنعت سی. ان. جی، کاهش مصرف بنزین بوده است.

دادرس با بیان اینکه با تعطیلی جایگاه‌های CNG مصرف بنزین کشور هم افزایش می‌یابد، اعلام کرد: در حال حاضر به طور متوسط روزانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در جایگاه‌های CNG مصرف می شود که معادل مصرف روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی. ان. جی با اشاره به اینکه تعطیلی جایگاه‌های CNG منجر به افزایش مصرف و حتی از سرگیری واردات روزانه بنزین خواهد شد، گفت: قطعا واردات بنزین در شرایط فعلی که منجر به خروج ارز از کشور می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بسته‌های حمایتی از صنایع سی. ان. جی ارائه نشده است، تصریح کرد: با این سیاست‌ها به نظر می‌رسد به جای بسته حمایتی، ریاضت اقتصادی به جایگاه‌های CNG ارائه شده است.

این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: دولت از ابتدای سالجاری تاکنون اقدامی برای تعیین کارمزد جایگاههای CNG نکرده که قطع گاز برخی از جایگاههای بدهکار را هم در دستور کار قرار داده است.