نوسانات عمدی قیمت مرغ!

به گزارشافکارنیوزمحمدرضا رشیدی در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از افرادی که بدون حضور در کارهای اجرایی فقط به انتقاد از دولت می‌پردازند، گفت: نه فقط در بازار مرغ، بلکه در همه تولیدات دامی ما این‌طور است که در ماه‌های مختلف نوسان تولید داریم.

به گفته او مثلا در تابستان تولید جوجه کم می‌شود. در ماه‌هایی از سال تخم‌مرغ خوراکی بیشتر تولید می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است مصرف مرغ در ماه ۱۲۰ هزار تن است و این رقم یا باید وارد شود یا تولید. ازسوی دیگر میزان تولید هم معلوم است.

او ادامه داد: وقتی به بخش خصوصی اجازه تنظیم بازار داده می‌شود، باید انتظار داشت که شاید این عده یک ماه نخواهند تولید کنند.

رشیدی با تاکید بر این که ظرفیت تولید کشور هم‌اکنون کافی است و به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است، خاطرنشان کرد: البته باید این ظرفیت مدیریت شود. در یک مقطعی وقتی تولید‌کننده به دلیل این‌که می‌خواهد قیمت‌ها را افزایش دهد، تولید را متوقف می‌کند، دولت باید از ابزار‌های قانونی برای جلوگیری از این روش‌های غلط استفاده کند.

مدیرعامل فروشگاه رفاه با تاکید بر این که به نظر او در موضوع افزایش قیمت مرغ عمدی در کار بود و برخی تولید‌کنندگان برای این‌که قیمت را افزایش دهند، تولید را متوقف کردند، ادامه داد: معمولا این‌طور است که وقتی تولید داخل با مشکل مواجه می‌شود، واردات صورت می‌گیرد. خود واردات هم یک پروسه‌ای طولانی است و باید ضوابط بهداشتی و شرعی در واردات رعایت شود.

وی با بیان این که مثلا در ترکیه یک‌هزار کشتارگاه مرغ وجود دارد که ما فقط از هشت کشتارگاه آن با تایید سازمان دامپزشکی می‌توانیم مرغ وارد کنیم، گفت: این درحالی است که آنها به جز ایران مشتری‌های دیگری هم دارند و ظرفیت‌ تولیدشان مشخص است.

او با بیان این که نوسان قیمت ارز و تاثیر آن روی واردات مواد اولیه می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد، گفت: اما این تاثیر آنقدر دفعی و سریع نیست، کالاهایی که ما الان مصرف می‌کنیم، الان وارد نکرده‌ایم و شاید برخی از آنها مربوط به دو ماه پیش باشد، ولی به هر حال روال این‌گونه است که وقتی کالایی فروخته می‌شود، با پول آن مواد اولیه وارد می‌شود و این چرخه ادامه دارد.

وی با اشاره به این که فروشگاه رفاه دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع در کشور است و به همین دلیل در برخی جلسات ستاد تنظیم بازار شرکت می‌کند، تاکید کرد که هیچ وقت ذخایر کالا در کشور صفر نشده است.

رشیدی با بیان این که شرایط کشورهای صادرکننده مرغ به ایران هم نوسانی است و در فصل‌های مختلف، قیمت مرغ تولیدی در آنها فرق می‌کند، ادامه داد: البته بعضی افزایش قیمت‌ها حبابی است؛ مانند زمانی که مرغ به کیلویی ۷۰۰۰ تومان رسید.

وي افزود: وقتي قيمتها حبابي و نسبت به قيمت واقعي يك كالا فاصله زياد شد، مشخص است كه دخالتهايي در بازار اين كالا در حال صورت گرفتن است. دولت الان قيمت ۴۶۰۰ تومان يا حدود آن را براي قيمت واقعي مرغ در نظر گرفته است. البته قيمت تمام شده مرغ براي توليد داخل يا مرغ وارداتي متفاوت است. ضمن اين كه كمبود نهادهها هم ميتواند قيمت مرغ را افزايش دهد.