به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، محسن صالحی‌نیا افزود: در پنج ماهه نخست امسال در مجموع حدود ۴۰۵ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل که ۶۲۰ هزار دستگاه بود که کاهش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در تلاشیم تولید خودرو در نیمه دوم سال به حالت طبیعی آن برگردد، گفت: در پنج ماهه نخست امسال تولید محصولاتی مانند کاتد مس، شمش آلومینیوم، روغن نباتی، پودر شوینده، لاستیک خودرو و محصولات پتروشیمی نیز با کاهش مواجه شد.

معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون ارز مورد نیاز صنایع به غیر از کالاهای اساسی و دارو با نرخ غیر مرجع تامین می‌شود، گفت: امیدواریم با راه اندازی بورس ارز صنایع بتوانند نیاز ارزی خود را براساس نرخ رقابتی و به اندازه کافی تامین کنند.

این مقام مسئول همچنین از احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار خبر داده و با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار طی چند ماه گذشته گفت: شرکتهای خودروسازی مستندات خود را برای افزایش جدید قیمتها براساس تغییرات ایجاد شده در قیمت مواد اولیه و نوسان نرخ ارز ارائه کرده‌اند و به هر کدام که توجیه داشته باشد اجازه افزایش قیمت را می‌دهیم.

وی افزود: البته شرکت‌های خودروسازی باید برخی موارد مانند تسهیلات داده شده به آنها و اقدامات انجام شده برای واردات مواد اولیه را نیز در مستندات خود مدنظر قرار دهند.

* افزایش تولید ۲۰۶

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در عین حال اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای داخلی را کاذب دانست و گفت: تولید خودروهای پژو۲۰۶، رانا و تندر۹۰ افزایش می‌یابد.

صالحی‌نیا در پاسخ به سوالی درباره افزایش بسیار زیاد قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت‌های کارخانه‌ای اظهار کرد: در خودروهایی که تولید آنها به خودکفایی رسیده و درصد داخلی سازی آنها بالاست تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها در حد سه تا چهار درصد است.

او با بیان این‌که در خودروهایی که تفاوت قیمت بیشتری وجود دارد وابستگی ارزی آنها به خارج از کشور بیشتر است، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل افزایش تولید و عرضه آن‌ها در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم اختلاف قیمتی را که ناشی از کاهش عرضه است جبران کنیم. به گونه‌ای که با رشد تولید وعرضه شاهد کاهش قیمت این خودروها خواهیم بود.

صالحی‌نیا در پاسخ به این سوال که چرا برخی خودروسازان عرضه را کاهش داده و یا متوقف کرده‌اند، اظهار کرد: این موضوع که توقف عرضه از سوی خودروسازی متوقف شده باشد به شدت تکذیب می‌شود. البته باید توجه کرد که همواره عرضه باید از پشتوانه مناسب تولید برخوردار باشد و ممکن است که در برخی از محصولات عرضه پس از رسیدن به تولید به حد کفایت صورت گیرد.

* کاهش تولید خودرو در پنج ماهه امسال

وی همچنین کاهش تولید خودرو در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را حدود ۳۸ درصد دانست و اظهار کرد: در برخی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ با توجه به شرایط و قطع ارتباط کاری با پژو مشکلاتی در تولید این خودرو ایجاد شد که به‌تدریج رفع خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین بخش کوچکی از قطعات پژو ۲۰۶ که تامین آن در اختیار پژو بود در خودروی رانا داخلی سازی شده است و از هفته آینده نیز تولید این خودرو به حدود ۱۰۰ دستگاه در روز رسیده و تحویل آن آغاز خواهد شد.

صالحی‌نیا ادامه داد: همچنین با ایجاد تمهیداتی تولید برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ به تدریج افزایش یافته و تفاوت قیمت کارخانه و بازار نیز کاهش خواهد یافت. البته باید توجه کرد که در شرایط فعلی هیچ خودروسازی محصولات خود را خارج از قیمت‌های مصوب عرضه نمی‌کند و تفاوت قیمت‌ها مربوط به بازار است.

* آغاز دریافت تسهیلات هزار میلیارد تومانی مصوب صنعت خودرو

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از همچنين از آغاز دريافت تسهيلات هزار ميليارد توماني مصوب صنعت خودرو خبر داد و اظهار كرد: سايپا تاكنون ۲۵۰ ميليارد تومان از تسهيلات مصوب خود را دريافت كرده و ايران خودرو نيز در حال انجام امور مربوط به وثيقه گذاري سهام براي دريافت تسهيلات است.البته سايپا با تسهيلات دريافتي پرداخت مطالبات قطعه سازان را آغاز كرده است.