درآمد نفتی ایران در دولت های مختلف

سرویس اقتصادی افکارنیوز- گفته می شود که دولت محمود احمدی نژاد در تاریخ ایران بیشترین درآمد را از محل صادرات نفت داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده در هفت سال ابتدایی دولت نهم و دهم بیش از ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت به کشور وارد شده در حالی کهکل درآمد ایران در ۱۰۰ سال گذشتهاز محل فروش نفت حدود یک هزار و ۱۲۰ میلیارد دلار است. به عبارت دیگر محمود احمدی نژاد وارثبیش از نیمی از کل درآمد نفتی کشور بود.

اما این نوع محاسبات راه را درست نشان نمی دهد و بسیاری از حامیان دولت مدعی هستند که دلار اوایل انقلاب کجا و دلار امروز کجا. حتی در بازار جهانی نیز ارزش دلار تغییر کرده است و نمی توان این دلار را با دلار آن زمان مقایسه کرد زیرا بازار جهانی نیز در این مدت متورم بوده و هست.

بنابراین برای بدست آمدن اطلاعات دقیق تری از درآمدهای ارزی کشور در دولتهای پس از انقلاب باید به ارزش دلار در ادوار مختلف توجه شود. بر اساس نرخ برابر دلار نسبت به سالهای گذشته می توان دریافت که درآمد ارزی هر دولت در این سالها به چه میزان بوده است.(نرخ برابری دلار را می توانید از اینآدرسبدست آورید)

دولت اول و دوم(بازرگان و بنی صدر)

کل درآمد نفتی این ۲ دولت برابر با ۲۵.۸ میلیارد دلار است. از سوی دیگر نرخ برابری دلار نیز ۲.۸ است؛ به عبارت دیگر درآمد ارزی این دو دولت که تنها ۲ سال در راس قدرت بودند به ارزش دلار امروز ۷۲.۲۴ میلیارد دلار و درآمد سالانه آنها ۳۶.۱۲ میلیارد دلار است.

دولت سوم و چهارم(آیت الله سید علی خامنه ای)

بر اساس آمار منتشر شده کل درآمد این ۲ دولت برابر با ۱۱۰.۶ میلیارد دلار بوده است. همچنین میانگین ارزش دلار نسبت به امرزو نیز ۲.۳۷۵ است. بر این اساس می توان کل درآمد هشت ساله دولت سوم و چهارم را ۲۶۲.۶۷ میلیارد دلار دانست که سرانه درآمد نفتی سالانه برابر با ۳۲.۸۳ میلیارد دلار می شود.

دولت پنجم و ششم(علی اکبر هاشمی رفسنجانی)

در این دوران درآمد نفتی ایران افزایش یافت و به ۱۴۱.۷ میلیارد دلار رسید. سازندگی پس از جنگ آغاز شده بود و ریال بدون پشتوانه وارد اقتصاد می شد. به همین دلیل ارزش ریال در این سالها به شدت افت کرد و دلار نسبت به ریال قدرت می گرفت. در این مدت میانگین ارزش دلار نسبت به اکنون به ۲ رسیده بود. به عبارت دیگر کل درآمد نفتی دولت هاشمی رفسنجانی بر حسب ارزش امروز دلار برابر به ۲۸۳.۴ میلیارد دلار می رسد که چیزی فراتر از ۳۵ میلیارد دلار در سال است.

دولت هفتم و هشتم(سید محمد خاتمی)

دوران اصلاحات زمانی آغاز شد که ارزش ریال به دلیل تزریق بیش از حد پول بدون پشتوانه به اقتصاد به شدت کاهش یافته بود. در این دوران به دلیل کاهش ناگهانی ارزش نفت درآمد نفتی دولت رشد چندانی را تجربه نکرد و در مجموع این دولت ۱۵۷.۲ میلیارد دلار در هشت سال از محل صادرات نفت بدست آورد. نرخ برابری دلار نسبت به امروز ۱.۳۴ درصد است. بر این اساس ارزش کل درآمد نفتی دولت خاتمی ۲۱۱.۳ میلیارد دلار در طول هشت سال بوده است که سالانه ۲۶.۴۱ میلیارد دلار می شود.

دولت نهم و دهم(محمود احمدی نژاد)

تورم در سال ۸۴ به ۱۱.۵ درصد رسید و دولت به محمود احمدی نژاد تحویل داده شد. در این سالها طرحهای بسیاری به اجرا گذاشته شد اما در این دوره نیز شاهد تزریق ریال بدون پشتوانه به اقتصاد بودیم. همین عامل سبب شد که تورم در ایران تا ۲۵ درصد نیز افزایش یابد.

در هفت ساله اول دولت احمدی نژاد ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات نفت بدست آمد. میانگین نرخ برابری دلار در این هفت سال ۱.۱۱ درصد است. بر این اساس کل درآمد دولت نهم و دهم ۵۸۹ میلیارد دلار بوده است. این دولت سالانه ۸۴.۲ میلیارد دلار به طور میانگین درآمد ارزی داشته است.

یکبار دیگر به مقایسه درآمد سالانه هر یک از دولتها که این بار با نرخ روز محاسبه شده است نگاه کنیم. دولت اول و دوم ۳۶.۱۲ میلیارد دلار؛ دولت سوم و چهارم ۳۲.۸۳ میلیارد دلار؛ دولت پنجم و ششم ۳۵ میلیارد دلار، دولت هفتم و هشتم ۲۶.۴۱ میلیارد دلار و دولت نهم و دهم ۸۴.۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این مقایسه نشان می دهد که درآمد سالانه دولت احمدی نژاد ۲.۳ تا ۳.۳ برابر دولتهای دیگر است.

حال این سوال باقی می ماند که آیا بازدهی دولت نهم و دهم نیز به همین میزان بیشتر از دولتهای دیگر بوده است؟