به گزارشافکارنیوزبه نقل از مهر، نتایج تازه ترین نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) درباره استفاده شهروندان تهرانی از تولیدات خارجی و داخلی نشان داد:

اولین ملاک خانوارهای تهرانی‌ برای خرید کالا کیفیت آن کالاست.

براین اساس ۴۵درصد از تهرانی‏های کیفیت را به عنوان اولین ملاک خود برای خرید کالا عنوان کرده‎اند. بعد از کیفیت، ملاک خرید " قیمت مناسب و ارزان " قراردارد که ۲/۲۵ درصد را به خود اختصاص داده است. می‎توان گفت انتخاب کالا برای مشتریان بیش از هر چیز دیگری معمولاً بر اساس دو آیتم کیفیت کالا و قیمت‏گذاری صورت می‎گیرد.

تولید کنندگان ایرانی همواره این موضوع را مطرح کرده‏اند که اجناس ارزان قیمت چینی، بازار محصولات تولیدی آنها را در داخل از بین برده و برای مقابله با این وضعیت خواستار افزایش تعرفه‎های واردات شده‎اند. هر چقدرهم که بر مصرف کالای ساخت داخل تأکید شود و مردم نیز به این کار تشویق شوند، تا زمانی که کیفیت کالاها افزایش پیدا نکند این موضوع کارساز نخواهد بود. بنابراین توصیه می‎شود تولید کنندگان داخلی برای استقبال بیشتر شهروندان از کالاهای ایرانی، بهبود کیفیت را قبل از هر اقدام دیگری سرلوحه کار خود قرار دهند.

خدمات پس از فروش با ۹/۷ درصد، جذابیت و زیبایی کالا با۱/۶ درصد، خوشنامی کالا با ۸/۴ درصد، میزان مصرف انرژی با ۵/۴ درصد، دسترسی آسان به کالا با ۹/۲ درصد، تنوع مارک با۶/۱ درصد، تبلیغات درباره کالا با۱درصد و ارزش اجتماعی(کلاس داشتن کالا) با ۷/۰درصد از دیگر ملاک‏های خانوارهای تهرانی برای خرید کالا عنوان شده است.

نکته قابل توجه در نتایج به دست آمده این است که با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه‏ها و تأکیدات مطرح شده مبنی بر لزوم کاهش مصرف انرژی، ملاک میزان مصرف انرژی در بین ملاکهای خرید یک کالا توسط مصرف کنندگان تهرانی در رده ششم و با سهمی معادل تنها ۵/۴ درصد قرار گرفته است.

تبلیغات هم اگر چه در سایر کشورها نقش تعیین کننده‏ای در جلب مشتری به سمت خرید یک کالا را دارد، اما به نظر می‏رسد در ایران چنین تأثیری وجود ندارد. چرا که بر اساس نظر سنجی حاضر، سهم تبلیغات یک کالا در تصمیم گیری مصرف کنندگان تهرانی برای خرید آن کالا تنها یک درصد است.