ضرر هنگفت بازاریان از قیمت‌های نجومی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، بازار تهران امروز شنبه در اولین روز کاری هفته باز بود و فعالیت عادی بازار ادامه داشت. مردم نیز برای خرید به بازار مراجعه کرده‌اند، اما واقعیت این است که به دلیل نوسان قیمت دلار بسیاری از بازاریان از افزایش آینده قیمت کالاها نگرانند و برخی از آنها نیز به این دلیل از دادن قیمت به مشتری خودداری می‌کنند.

*دو برابر شدن قیمت اجناسی که در مغازه‌ها از قبل بوده‌اند

بر این اساس یک فروشنده ترمه در بازار تهران به خبرنگار فارس گفت: هر روز تا ساعت ۱۲ حداقل ۵۰۰ هزار تومان فروش داشتم، امروز تا این زمان ۱۰۰ هزار تومان کاسبی کرده‌ام.

دو خانم خانه‌داری که برای خرید به بازار تهران مراجعه کرده‌اند، بعد از گشت و گذار خسته شده و بر روی صندلی در پاساژ کوچکی در تیمچه حاجب‌الدوله نشسته‌اند. از آنها می‌پرسم برای خرید چه چیزی به بازار آمده‌اید و چرا خرید نکرده‌اید، یکی از آنها می‌گوید قیمت همه چیز گران شده و هنوز هیچی نتوانسته‌ایم بخریم. آنقدر قیمت‌ها بالا رفته که نمی‌توانیم خرید کنیم. مثلا یک دست فنجان که قبلا ۱۰ هزار تومان بود به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته و این‌ها اجناسی است که از قبل در مغازه بوده‌اند اما به بهانه افزایش دلار قیمت آنها را افزایش داده‌اند.

وی گفت: قیمت پتو قبلا ۲۰ هزار تومان بود، امروز که پرسیدم ۵۰ هزار تومان شده است.

این خانم خانه‌دار گفت: کالایی که مورد نیاز مردم است نباید اجازه افزایش قیمت بدهند، چون مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

وی تاکید کرد: یخچال فریزر سامسونگ که قبلا یک میلیون تومان بود الان به ۲ میلیون تومان رسیده اما فروشنده می‌گوید، الان نمی‌فروشم و شماره تلفن منزل را یادداشت کرده که هر موقع قیمت مشخص شد، به شما خبر می‌دهم. از این خانم خانه‌دار در مورد علت گرانی در بازار می‌پرسم، می‌گوید دولت باید وضعیت ارز را هرچه سریعتر سامان‌دهی کند و تا ثباتی در بازار ارز ایجاد نشود، قیمت‌ها نیز ثابت نمی‌شود.

وی افزود: ۲ فرزندم تحصیل کرده دانشگاه تهران هستند اما هرچه دنبال کار می‌گردند، کار مناسبی پیدا نکرده‌اند.

خانم خانه‌دار دیگری که خود را همدانی معرفی می‌کند، گفت: پسرم دانشجو در یک کشور خارجی است و برای هر ترم حدود ۶ هزار یورو می‌خواهد. ما با یک حقوق بازنشستگی چگونه این همه یورو تهیه کنیم. قیمت هر یورو به ۴ هزار تومان رسیده و ما دیگر قدرت تهیه این پول را نداریم.

وی گفت: شوهرم بازنشسته ارتش است و خودم خانه‌دار، اما ۳ پسر بیکار دارم.

برخی از دانشجویان خارج رفته شاید به خاطر بی‌پولی و گران شدن قیمت دلار و یورو توان ادامه تحصیل نداشته و به کشور برگردند.

این خانم ادامه می‌دهد: پسرم برای کار به هر اداره‌ای مراجعه کرده است می‌گویند باید سابقه کار داشته باشد، یک فارغ‌التحصیل سابقه کار از کجا بیاورد.

*قدرت خرید مردم، گلوله برفی در مقابل آفتاب

همچنان در میان سیل جمعیت در بازار تهران می‌گردیم و مردم برای خرید مراجعه می‌کنند اما مثل اینکه قدرت خرید آنها به واسطه افزایش بی‌ضابطه ارز همچون برف در مقابل آفتاب آب شده است.

وقتی از طلا فروشان در مورد نرخ طلا و سکه می‌پرسیم اکثر آنها می‌گویند قیمت مشخص نشده و تا ساعت یک بعدازظهر مشخص خواهد شد.

*مغازه‌داران: فعلاً خرید و فروش نداریم

مردم برای خرید طلا و جواهر به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند اما آنها می‌گویند چون قیمت مشخص نیست، فعلا خرید و فروش نداریم، البته برخی پاسخ دادند، قیمت سکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلا ۱۰۵ هزار تومان تعیین شده است.

فروشنده دیگری که در راسته بازار بزرگ پیراهن‌ فروشی دارد، در مورد وضعیت بازار می‌گوید: وضعیت معمولی مانند روزهای قبل است و امروز نیز مثل روز قبل فروش داشته‌ام. قیمت هر پیراهن ظرف ۲ ماه گذشته ۲ هزار تومان افزایش یافته است.

این فروشنده در مورد اینکه چرا قیمت پیراهن افزایش یافته گفت: به دلیل اینکه نرخ طلا افزایش یافته، چون پارچه این پیراهن‌ها خارجی است و از کشورهایی مانند تایلند وارد می‌شود بنابراین قیمت‌ آنها نیز افزایش یافته و این پیراهن‌ها به صورت پارچه وارد شده و توسط خیاطان داخلی دوخته می‌شود.

مرد جوان دیگری که خود را گرامی معرفی می‌کند، بعد از نشان دادن چند جفت کتانی به دو جوان خریدار می‌گوید: قیمت این کتانی‌ها به اندازه‌ای گران شده که ما باید برای هر کتانی بیش از قیمت فروشی که در هفته قبل داشتیم، هزینه بپردازیم و این باعثمی‌شود که اگر جنس موجود را نفروشیم بیشتر به نفع ماست، چون مجبوریم همان جنس را گران‌تر بخریم.

گرامی افزود: قبلا این کفش‌ها را به قیمت ۱۵ هزار تومان می‌خریدم که به صورت عمده‌ فروشی هر جفتی ۱۶ هزار و به صورت خرده‌ فروشی هر جفتی ۱۸ هزار تومان می‌فروختم.

این مغازه‌دار جوان گفت: قبلا در ازای خرید این کفش‌ها چک ۴ ماهه می‌دادم که آن نیز توسط چک‌هایی که از مردم می‌گرفتیم، پرداخت می‌شد، اما امروز به دلیل نوسان قیمت دلار و بی‌ثباتی بازار فروشنده‌ها می‌گویند فقط پول نقد در مقابل جنس بدهید و ما نیز از مشتری فقط پول نقد طلب می‌کنیم.

وی گفت: می‌خواهم یک کاغذی بنویسم که مشتری عزیز به علت نوسان ارز از پذیرفتن چک معذوریم.

گرامی گفت: ۲۰ سال در بازار کار می‌کنم. هیچوقت چنین شرایطی از بابت بی‌ثباتی بازار و نوسان نرخ ارز ندیده‌ام.

این فروشنده کفش گفت: قسمت زیرین کفش که قبلا از ایتالیا وارد می‌شد و توسط کارگاه‌های تبریز کفش بر روی آن قرار می‌گرفت، امروز به دلیل نوسان ارز و محدودیت واردات وارد کشور نمی‌شود، لذا همان کفشی که قبلا خود ما ۱۸ هزار تومان می‌فروخیتم، الان باید همان جنس را ۲۰ هزار تومان بخریم.

*وقتی طلا هم خریدار ندارد

وارد پاساژ فروردین در بازار طلا می‌شویم. یکی از مغازه‌داران تعریف می‌کند: بنده مغازه دارم و از صبح نیم کیلو طلا آورده بودم که بفروشم اما خریدار پیدا نشد.

وی گفت: ‌خرید و فروش عادی در بازار ادامه دارد، اما حضور ماموران نیروی انتظامی در بازار بخاطر ایجاد امنیت برای مغازه‌داران و مردم است.

این فعال بازار طلا گفت: در جلسه روز گذشته با مسئولان نیروی انتظامی مقرر شد مغازه‌های طلا فروشی باز شده و به کار عادل خرید و فروش خود بپردازند، حضور نیروی انتظامی در بازار فقط برای حفظ امنیت و خاطرجمعی مغازه‌داران است.

وی گفت: قبلا قیمت طلا و ارز توسط مغازه‌های طلا فروشی و صرافی تعیین می‌شد اما این روزها توسط دلالانی در خارج از بازار تعیین می‌شود.

این فعال بازار افزود: قیمت سکه در بازار طلا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

*رکود و بلاتکلیفی در بازار لوازم خانگی

مغازه‌دار دیگری که در یک پاساژ لوازم خانگی فعالیت می‌کرد، گفت: قیمت جاروبرقی که قبلا ۹۷ هزار تومان بود به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین شرکت سامسونگ قیمت همه اجناس را با ۵۰ درصد افزایش تعیین کرده است.

وی تاکید کرد: قیمت لباسشویی ۷ کیلوئی مخصوص خانوار قبلا یک میلیون تومان و اکنون به ۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

علیرضا شعاع دیگر فعال بازار لوازم خانگی گفت: بسیاری از این جنس‌های موجود با دلار ۱۸۰۰ تومان وارد شده است و اگر اجناس جدید روانه بازار شود، بخاطر افزایش نرخ دلار قیمت همه کالاها افزایش می‌یابد. مگر اینکه تا آن زمان دولت قیمت دلار را تثبیت کرده و یا کاهش دهد.

این مغازه‌دار گفت: هر روز تا ظهر دست‌ کم ۱۰ قلم کالای لوازم خانگی می‌فروختم اما امروز هیچ چیزی کاسبی نکردم.

*دشت ظهرگاهی در بازار برزگ

مرد دیگری که در حال نشان دادن لوازم آرایش به مشتری بود، گفت: امروز تا این لحظه چیزی نفروختم و تازه می‌خواهم اولین فروش خود یا همان اولین دشت را داشته باشم.

وی گفت: قبلا روزی ۵۰۰ هزار تومان فروش لوازم آرایشی داشتم و امروز هنوز نتوانستم دشتی داشته باشم.

* صرافی‌ها: فروش دلار ۲۷۰۰، خرید نداریم

گزارش فارس، از خیابان فردوسی و ۴ راه استانبول حاکی است، قیمت دلار مشخص نشده بود و صرافی‌ها می‌گفتند فقط دلار به قیمت ۲۷۰۰ تومان می‌فروشیم اما به دلیل نامعلوم بودن قیمت دلار آن را نمی‌خریم.

یک صرافی جدید که قبلا به شغل کباب‌فروشی مشغول بود می‌گوید: فروش مواد غذایی دیگر فایده‌ای ندارد، چون دولت ۵ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت می‌کند دستمزد کباب‌پز به ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما باید قیمت مواد غذایی و ضروری مردم مشمول مالیات نباشد.

*رکود در بازار فرش

خبرنگار فارس، همچنان در بازار تهران، قدم می‌زند بازار فرش‌فروشان که فرش‌های نفیس دست بافت روستاهای تبریز را عرضه می‌کند، به دلیل نداشتن مشتری راکد است و فرش فروشان بر روی سکوهای قالی نشسته و برای هم جوک تعریف می‌کنند. وقتی خبرنگار از آنها می‌پرسد وضعیت بازار چگونه است، فرش فروشان می‌گویند وضعیت همین است که می‌بینی. بازار به علت افزایش قیمت‌ها راکد است و مردم قدرت خرید ندارند.

یک فرش دستبافت ۱۲ متری ۱۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و از دیوار فرش فروشی آویزان است و وقتی از فروشنده می‌پرسم وضعیت بازار چگونه است، می‌گوید در ۸ روز گذشته هیچ فرشی نفروخته‌ام.

وی گفت: اگر همه بتوانیم دو تخته فرش در هفته بفروشیم هنر کرده‌ایم.

وی دلیل افزایش قیمت را به خاطر دلار می‌داند اما در پاسخ اینکه اگر فرش داخلی است چه ربطی به دلار دارد، گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا کرد، قیمت همه چیز از جمله فرش بالا می‌رود.

یک فرش فروش دیگر گفت: قبلا فرش ۶ متری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود اما الان همان فرش به ۹ میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: اگر در این شرایط جنس بفروشیم باید خودمان ۵۰۰ هزار تومان روی آن گذاشته تا همان جنس را به قیمت بالاتر بخریم. پس بهتر است که آن را نفروشیم.

یک فروشنده در پاسخ به این پرسش که آیا مغازه‌دار باید هزینه افزایش احتمالی قیمت جنس در آینده را از جیب مصرف‌کننده بپردازد، گفت: فروشنده هم نمی‌تواند سرمایه خود را از دست بدهد و بهتر است یا در شرایط افزایش بی‌ضابطه قیمت یا جنس نفروشد و یا اینکه آن را مرتب افزایش قیمت دهد.

به گزارش فارس، افزایش بیرویه تقاضا برای خرید دلار به بهانه حفظ ارزش سرمایه باعث میشود که با افزایش قیمت دلار برعکس ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و این به ضرر مردم کمدرآمد و قشر حقوقبگیر و کارمند و کارگر است. کارشناسان اعتقاد دارند، بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول ملی و نیز ساماندهی بازار ارز بر اساس نرخ منطقی برای دلار دارد.