به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، رویترز با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی صادرات آمریکا به ایران در هشت ماه نخست ۲۰۱۲ نوشت این در حالی است که دولت آمریکا ایران را تحریم مالی کرده است.

این گزارش افزود صادرات آمریکا به ایران در ۸ ماه نخست ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۵۰.۸ میلیون دلار بوده که این رقم در ماه های ژانویه تا اوت امسال به ۱۹۹.۵ میلیون دلار افزایش یافته است. افزایش ۳۲ درصدی صادرات آمریکا به ایران با توجه به تلاش های غرب برای منزوی کردن اقتصاد ایران در سطح جهان تعجب برانگیز است.

بر اساس این گزارش به رغم افزایش صادرات آمریکا به ایران از نظر ارزش، تحریم ها باعثتوقف صادرات بسیاری از داروها و کالاهای مورد نیاز مردم عادی به ایران شده است و صادرکنندگان آمریکایی تحریم های مالی واشنگتن علیه ایران را در این زمینه مقصر می دانند.

در عین حال کالاهایی مثل فرآورده های لبنی و تجهیزات پزشکی که صادرات آن ها به ایران مجاز است به رغم تحریم ها و مشکلات مالی همچنان توانسته اند راه خود را به بازار ایران پیدا کنند.

افزایش صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۲ تا حد زیادی مربوط به فروش گندم و غلات دیگر به این کشور است. از کل صادرات ۱۹۹ میلیون دلاری آمریکا به ایران در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی ۸۹.۲ میلیون دلار مربوط به صادرات غلات بوده است. آمریکا در مدت مشابه سال قبل تنها ۲۱ میلیون دلار غلات به ایران فروخته بود.

فروش محصولات دارویی دامی و انسانی آمریکا به ایران تقریبا نصف شده است و از ۱۴.۹ میلیون دلار در سال گذشته به ۲۶.۷ میلیون دلار طی امسال رسیده است. فروش مواد اولیه برای ساخت پوشک نوزاد نیز از ۴۰.۹ میلیون دلار در سال گذشته به ۱۷.۴ میلیون دلار طی امسال کاهش یافته است. در عین حال فروش فرآورده های لبنی شامل خامه، کره و دیگر چربی ها و روغن های لبنی دو برابر شده و از ۷.۸ درصد به ۲۰.۳ درصد رسیده است. صادرات دستگاه های پزشکی و دندانپزشکی، دستگاه های ویژه اتاق عمل و دیگر دستگاه های الکترو تشخیصی نیز از ۴.۷ میلیون دلار به ۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش اگرچه به لحاظ قانونی شرکت های آمریکایی می توانند کالاهای دارویی و بشردوستانه را به ایران صادر کنند اما تحریم های مالی واشنگتن صادرات این محصولات را که با زندگی مردم عادی ارتباط دارد مشکل و مشکل تر کرده است. وزارت دارایی آمریکا بانک های ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده و مراوده مالی با این بانک ها را ممنوع کرده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت سازمان های غیردولتی و فعالان حقوق بشر و اعضای مستقل کنگره آمریکا از تحریم های مالی به دلیل اثرات ضد بشری خود انتقاد کرده اند. کیت گولد عضو نهادی موسوم به کمیته دوستان در قانونگذاری ملی گفت: تحریم های دولت آمریکا باعثبسته شدن راه فعالیت بانکی در امور بشردوستانه شده است.

وی افزود، این که وزارت دارایی آمریکا به لحاظ قانونی صدور داروهای ضد سرطان به ایران را آزاد گذاشته هیچ ارزشی ندارد زیرا به دلیل محدودیت های مالی امکان عملی صادرات این داروها به ایران وجود ندارد.

شونا موریس معاون انجمن تولیدکنندگان شیر آمریکا نیز گفت، این انجمن تلاش بسیاری برای معافیت کالاهای بشردوستانه از تحریم ها انجام داده است. برای معافیت عملی این کالاها از تحریم ها نه تنها باید اجازه صدور آن ها داده شود بلکه باید این کالاها از تحریم های مالی نیز مستثنی شوند.

مقامات آمریکایی مدعی اند، تحریم ها فقط دولت ایران را هدف قرار داده است. یک دیپلمات غربی در این زمینه مدعی شد هدف از تحریم ها دولت ایران است نه مردم عادی. وی در عین حال اذعان کرد نمی توان بین این دو تفکیک قایل شد.

وی افزود غرب نمی خواهد خود را با وضعیتی شبیه عراق مواجه ببیند که طی آن رژیم صدام با استناد به اثرات منفی تحریم های غرب بر زندگی مردم بهانه تبلیغاتی خوبی علیه غرب در سطح بین المللی بدست آورده بود.

این دیپلمات غربی تاکید کرد: از عراق خاطره خوبی نداریم. با توجه به خاطرات تلخی که از آن دوران داریم خیلی مواظب هستیم که چنین ابزاری را در دست ایران قرار ندهیم.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که به عقیده تحلیلگران مردم عادی ایران هدف مستقیم تحریم های غرب قرار گرفته اند. آمریکا و اروپا سعی دارند شرایط را برای زندگی مردم عادی ایران سخت کنند و بدین وسیله از درون بر دولت ایران فشار بیاورند. در همین زمینه روزنامه انگلیسی گاردین، در مقالهای رویکرد دوگانه غرب در اعمال تحریمها علیه ایران را به چالش کشید و استدلال کرد غربیها علیرغم نقابهایی که پشت آن پنهان میشوند، هدف تحریمها را دقیقاً مردم ایران قرار دادهاند.