به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، مهدی غضنفری گفت: ازطریق ارایه خدمات جدید در مرکز مبادلات ارزی علاوه بر این‌که تقاضای کمتری به سمت بازار آزاد می‌رود، نرخهای ارز نیز به این مرکز نزدیکتر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ارایه خدمات در مرکز مبادلات ارزی به تدریج توسط بانک مرکزی و از طریق دو بانک عامل ملت و تجارت آغاز شده است، افزود: بخش ارز خدماتی اطلاعات دانشجویان، بیماران یا مسافرینی که مشمول ارز مبادله‌ای می‌شوند را مرتبا رصد می‌کند و این‌که آیا ارز موردنیاز خود را دریافت می‌کنند و مشکلات نیز گزارش می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درحاشیه بازدید از مرکز مبادلات ارزی و پس از گفت وگو با مراجعه کنندگان و نمایندگان بانکهای عامل مستقر دراین مکان گفت: با مقایسه‌ای میان فعالیت نمایندگان بانک مرکزی و بانکهای عامل نسبت به ۲۰ روز گذشته به خوبی مشخص می‌شود که کاملا کارها به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود یعنی این‌که آنها درک دقیق‌تری از مسائل پیدا کرده و اشراف خیلی خوبی روی موضوعات دارند.

غضنفری با تاکید بر این‌که ارتباط و هماهنگی در مرکز مبادلات ارزی خیلی خوب و بهتر از گذشته شده، افزود: بانک مرکزی به تدریج در حال صدور بخشنامه‌های موردنیاز است، سطح هماهنگی و عمل حرفه‌ای خیلی خوب و بالاتر از گذشته است و اطمینان داریم با این نگاه حرفه‌ای به کار و حل مشکلات به صورت تخصصی مرکزی امید بخش را برای ثبات بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی فراهم کرده‌ایم.

ارایه ارز اولویت ۸ به زودی آغاز می شود

وی سپس با ابراز امیدواری براینکه مرکز مبادلات ارزی کار خود را با همین کیفیت که شروع کرده ادامه دهد، افزود: هماهنگی میان بانک مرکزی، بانکهای عامل و همکاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر شده است، هم اکنون یک نقطه اتکا برای بازار ارز شکل گرفته و دراین ۲۰ روز رشد خوبی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره وضعیت ارایه ارز گروه کالایی هشت نیز گفت: طبق توافق حاصله با بانک مرکزی امیدواریم که از چهارشنبه ارایه ارز اولویت هشت را آغاز کنیم که با این اقدام تقریبا همه کالاهای اساسی و حوزه تولید پوشش داده می شود.

محدودیتهای ثبت سفارش گروه های ۹ و ۱۰

غضنفری در باره گروه کالایی ۹ و ۱۰ نیز توضیح داد: کالاهای قرار گرفته در این ۲ گروه مصرفی است، سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش گروه ۱۰ را متوقف کرده و گروه ۹ نیز به این صورت محدودیتهایی دارد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم هشت گروه کالایی و بخشی از ۹ را پوشش دهیم، همه کالاهای ضروری کشور از نظر تامین ارز پوشش داده شده است و این بدان معنا است که تامین ارز مورد نیاز واردات کالا از طریق مرکز مبادلات ارزی امکان پذیر شده و نیازی به مراجعه به بازار آزاد نیست، البته نقش صرافیها در انتقال این وجوه ارزی همچنان قابل توجه است.

غضنفری با بیان این جمله که انتظار می رود مردم همکاری لازم را داشته باشند، عنوان کرد: اولویت های ۹ و ۱۰ کالاهای مصرفی کم دوام و بادوام را در بر می گیرد، بنابراین باید با اتکا به تولید داخل، کالای ساخت کشور را مصرف کنیم و به دولت برای موفقیت در این اقدام مهم کمک کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره اینکه آیا همه مراجعین به این مرکز موفق به دریافت ارز می شوند، پاسخ داد: تعداد زیادی از وارد کنندگان در مرکز مبادلات ارزی موفق به دریافت تخصیص ارز شدند، برخی کارگزاران خارجی ارز را به حساب فروشنده منتقل کرده اند و این افراد می توانند کالای خود را منتقل کند، اما تعدادی نیز در انتظار این اتفاق هستند.

ارایه ارز صادر کنندگان در مرکز مبادلات ارزی

غضنفری همچنین از توافق با صادرکنندگان برای ارایه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی به وارد کنندگان خبرداد و گفت: این بدان معنی است که محل های تامین ارز تنوع بیشتری پیدا می کند.

وی تصریح کرد: ورود ارز حاصل از صادرات دربانک های خارجی و در اختیار صادرکنندگان بخش از فشار را از روی بانک های عامل برمی دارد و پوشش بیشتری می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادر کنندگان به درخواست ما پاسخ مثبت داده‌اند، افزود: اگر قرار بود این ارز خارج از مرکز مبادلات ارزی عرضه شود، به بیانی معنای آن این بود که احتمال آن می رفت، این ارزدر مسیر قاچاق، خروج سرمایه و یا واردات کالای لوکس و غیر ضروری مصرف شود.

غضنفری تصریح کرد: تقاضای ما از صادر کنندگان این است که حتما با توجه به اینکه میزی برای استقرار نماینده آنها از طریق اتاق بازرگانی اختصاص می یابد، بتدریج اطلاعات خود را از طریق نماینده صادر کنندگان در اختیار وارد کننده قرار داده و ارز خود را به آنها بفروشند.

مرکز مبادلات ارزی در خدمت تولید

از نظر وی، مهمترین مزیت ارایه ارز صادر کنندگان در مرکز مبادلات ارزی این است که در خدمت تولید کشور و نیازهای واقعی قرار می گیرد، ضمن اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال شفاف سازی انتقال ارز و درآمدهای ارزی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس گفت: برای اینکه در حوزه اقتصاد به راحتی بتوانیم مدیریت منابع ارزی داشته باشیم، باید هم دارندگان ارز دولتی و هم بخش خصوصی کمک کنند تا بتدریج تمام نیازها از طریق این بازار پوشش داده شود.

وی درباره ارایه مشوق های لازم برای صادر کنندگانی که ارز خود را در مرکز مبادلات ارزی ارایه می کنند، گفت: در وزارت اقتصاد و دولت این موضوع که صادر کنندگان از ۱۰۰ درصد معافیت های مالیاتی برخوردار هستند، مطرح است و بنابراین از آنها انتظار می رود که در قبال آن، حداقل این ارز را در جایی اظهار کنند و در اختیار وارد کنندگانی که قرار است کالای مورد نیاز تولید را تامین کنند، قرار گیرد.

غضنفری گفت: این موضوع تعهدی دو جانبه است و زمانی که دولت متعهد به ارایه تخفیف مالیاتی به میزان صددرصد می شود در مقابل انتظار دارد که همه صادرکنندگان به بهبود بهتر فضای کسب و کار کمک کند.

وی توضیح داد: توافقات اولیه با صادر کنندگان انجام شده و آنها قبول کرده اند که ارز خود را در مرکز مبادله ای عرضه کنند.

پیشنهاد صادر کنندگان برای ارایه ارز مورد نیاز اولویت های ۷ و ۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح براینکه، صادرکنندگان ارایه ارز مورد نیاز اولویت های ۷ و ۸ در مرکز مبادلات ارزی را مطرح کرده اند، گفت: آنها آماده هستند تا دراین مرکز ارز را در اختیار بانک مرکزی قرار داده تا به طور مستقیم به وارد کنندگان ارایه شود.

غضنفری با تصریح براینکه هم به لحاظ مصارف اجتماعی از صادرکنندگان انتظار می رود تا دولت را درارایه خدمات بیشتر ارزی برای تولید کمک کنند، افزود: دیگر اینکه آنها به ما کمک کنند دوباره فرایند پیمان سپاری ارزی شکل نگیرد، موضوعی که صادر کنندگان نظر مثبتی در خصوص آن ندارند.

وی همچنین گفت: باید یک مکانیزم روشن ارتباط ارزی بین مرکز مبادلات ارزی و صادر کنندگان ایجاد شود، از آنها خواستیم که طرح های پیشنهادی خود را به ما ارایه دهند، روز گذشته نیز دومین جلسه با صادرکنندگان دراین خصوص برگزار شد و امیدواریم بزودی شاهد آن باشیم که نماینده آنها " میز " خاص خود را در مرکز داشته باشد و بدون اینکه ارز را مستقیما به فروش برسانند اطلاعات را در اختیار وارد کنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند ارز را از صادر کنندگان دریافت کنند.

ثبت حدود سه هزار فقره ثبت سفارش به میزان یک میلیارد دلار

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: نزدیک به سه هزار فقره ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی به ثبت رسیده که این تعداد حدود یک میلیارد دلار ارز را به خود تخصیص داده و معنی آن این است که اگر این مرکز شکل نمی گرفت باید به همین میزان ارز از بازار آزاد تامین می شد، این وضعیت بر روی بازار آزاد اثر منفی می گذاشت، منجر به افزایش قیمت ها شده و کالاهای تولیدی را گران می کرد. منجر به افزایش قیمت تمام شده می شد، موضوعی که تولید کنندگان از آن شکایت دارند.

به اعتقاد وی، مرکز مبادلات ارزی بتدریج می تواند حالت معکوس داشته باشد به نحوی که با پایین آوردن قیمت ارز، به ساماندهی تولید کمک کند و موجب افزایش مواد اولیه تولید شود.

غضنفری در عین حال با طرح این مطلب که شاید قضاوت در باره مرکز مبادلات ارزی کمی زود باشد، افزود: اما به نظر می رسد در ۲۰ روز فعالیت آن، جهت حرکت امید بخش بوده، هر چند که ممکن است وارد کننده با یکی دو روز تاخیر ارز خود تحویل گیرد اما به طور قطع در تداوم فعالیت بهتر خواهد شد و سروسامان بیشتری می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: تحلیل گران بانک مرکزی در پی ارایه تحلیلی دقیق در باره فعالیت این مرکز هستند که خوشبختانه قیمت بازار تقریبا کنترل شده است.

نوسانات اندک نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی

وی در باره نوسانات اندک نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی با اشاره براینکه فعالان اقتصادی به دنبال ثبات قیمت ها هستند، افزود: این موضوع برای آنها خیلی مهم است، بنابراین از تغییرات حتی اندک هم گلایه مند هستند این دو پارامتر باعثشد تا بتدریج مرکز به سمت نوسان خیلی اندک در قیمت خود تمایل پیدا کند تا واردکنندگانی که ارزی را خریداری کرده اند نسبت به دو روز بعد احساس نکنند که مغبون شده اند و به بازار هجوم آورند.

غضنفری افزود: به نظر میرسد با ثبات قیمت ارزی با نوسانات محدود بهتر می توان فعالیتهای کسب و کار را برنامه ریزی کرد در آینده و قیمت کالا را مشخص کرد.