به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، نوسانات ارز دولتی و بازار طی ماه‌های اخیر، به مسئله جدیدی برای اقتصاد و تولید کشور تبدیل شده و بسیاری از مبادلات و معادلات جامعه و بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این موضوع بر هزینه‌ سفرهای زیارتی نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش دو برابری هزینه سفرها شده و مسئولان مربوطه نیز دلیل آن را نوسانات بازار ارز عنوان می‌کنند.

در همین راستا بیژن لطفی مدیر روابط عمومی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان معتقد است: متقاضیان سفر زیارتی عتبات دانشگاهی از تاریخ ۲۸ مهرماه با نرخ جدید یک میلیون و ۴۸ هزار تومان اعزام خواهند شد.

بنابراین گزارش، در حالی که هزینه سفر عتبات دانشجویی براساس مصوبه ۶۰۰ هزار تومان بود و براساس نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان تعیین شده بود اما با دستورالعمل جدید مشخص نیست تصمیم‌گیران آن کدام ارگان یا نهاد بوده و براساس چه منطق و محاسباتی هزینه سفر عتبات دانشگاهی را افزایش داده‌اند.

به گزارش فارس، براساس تفاهم ‌نامه ستاد عتبات عالیات با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هزینه در نظر گرفته شده سفر دانشجویان با دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تامین می‌شود اما با وجود افزایش هزینه، دانشجویان متقاضی مجبور هستند که مابه التفاوت مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کنند.

در این باره یکی از دانشجویان با اشاره به افزایش هزینه اعزام دانشجویان به عتبات عالیات به خبرنگار فارس می‌گوید: این سفر معنوی بوده و باید هزینه آن برای قشر دانشجو که مشغول تحصیل است پایین باشد، یا در قالب تسهیلات قرض الحسنه تامین شود اما متأسفانه به دلیل نوسانات ارز و افزایش ناگهانی هزینه سفر دوبرابر شده است.

عباس محمدی که تاریخ اعزام سفر خود را آبان‌ماه عنوان کرده می‌افزاید: فرصت یک سفر معنوی و فرهنگی که رویکرد آن متفاوت از دیگر سفرها بوده از دانشجویان گرفته می‌شود. مسئولان باید فکری به حال توان مالی دانشجویان کنند و عملاً ما با مشکل تأمین هزینه روبه‌رو هستیم.

احمدی از دیگر دانشجویان متقاضی در این باره معتقد است: مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان فکری به حال این مشکل کنند چون در غیر این صورت دانشجویان از این سفر معنوی و فرهنگی محروم می‌شوند.

اما با این حال سید محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش هزینه اعزام عتبات ابراز امیدواری می‌کند: با توجه به این افزایش هزینه، امید است با برنامه‌ریزی صورت گرفته اعزام کاروان‌ها تا پایان آبان‌ماه بدون وقفه و منظم ادامه پیدا کند.

به گزارش فارس، این اظهارات در حالی مطرح است که نوسانات ارزی در کشور طی ماه‌های اخیر هزینه سفر دانشجویان به عتبات را تحت تأثیر قرار داده و با افزایش دو برابری قیمت، موجب عدم استقبال دانشجویان شده است.

یکی از مسئولان کاروان‌های زیارتی در خصوص چگونگی استقبال دانشجویان به فارس می‌گوید: اکنون به دلیل دستورالعمل جدید مبنی بر افزایش هزینه سفر، برای دو تاریخ اعزام در ۳۰ مهر و ۲ آبان ماه با عدم استقبال دانشجویان روبرو هستیم.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه روز عرفه را در پیش داریم طی سال‌های گذشته به دلیل تقاضای زیاد با کمبود ظرفیت ثبت‌نام روبه‌رو بودیم، ‌ اما اکنون تنها ۴ نفر در یک کاروان با مبلغ جدید، ثبت نام کردند.

این مسئول کاروان در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال لغو سفر با توجه به تعداد دانشجویان ثبت‌نام کننده وجود دارد؟ می‌گوید: در صورت عدم استقبال و تکمیل ظرفیت سفر لغو خواهد شد یا اینکه با تجمیع افراد ثبت‌نام‌شده در کاروان‌های متعدد، یک کاروان ۳۵ نفره به عتبات اعزام خواهد شد.

به گزارش فارس، حال سؤال این است که چرا بعد از گذشت ۴ ماه از افزایش چند برابری ارز، هزینه سفر عتبات دانشجویی طی این مدت تغییر نکرده و چرا هزینه این نوسانات در اعزام بیش از ۱۰۰ کاروان در شهریور ماه نیز لحاظ نشده و با هزینه همان مبلغ ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد اما به یکباره هزینه سفر دو برابر می‌شود.

آیا در شهریورماه این نوسانات ارزی وجود نداشت که اکنون بهانهای برای افزایش هزینه سفر زیارتی دانشجویان شده است؟!