شاخص بورس منفی شد‬

شاخص كل بورس در شرايطي از ابتداي سال تاكنون با جهش هاي روزانه و شكستن خطوط مقاومت پي در پي و ثبت ركوردهاي جديد مورد توجه عام و خاص و رسانه هاي خارجي قرار گرفته بود و حتي برخي به اشتباه از تحقيق و تفحص به ميان آورده بودند كه امروز با ريزش بيش از ۱۳۰ واحدي مواجه شد تا ركورد ديگري براي اين متغير به ثبت برسد.

به گزارش فارس، درپی اعلام عدم قطعیت معامله ۴۱۸ میلیارد تومانی ۱۸ درصد از سهام ایران خودرو(که عصر چهارشنبه گذشته ازسوی مدیربازار شرکت بورس اعلام شد) بهانه لازم و کافی برای تمام شدن سیر صعودی شاخص و حاکم شدن جو روانی منفی آغاز شد. از سوی دیگر کاهش قیمت های جهانی محصولات نیز در حالی از دلایل برون سازمانی کاهش امروز شاخص بود که بررسی های تکینیکالی و فوندمنتالی حکایت از آن داشتند با توجه به سیر صعودی بدون انقطاع شاخص بورس، دماسنج بازار سهام باید جایی ایست می کرد تا اصطلاحا " استراحت کند. چرا که در صورت ادامه جهش های شاخص، امکان ایجاد حباب در بازار سهام وجود داشت.
به همین دلیل در برابر ابراز نگرانی سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای و تازه وارد، اغلب سهامداران حرفه ای از کاهش امروز شاخص استقبال کردند.
بر اساس این گزارش، افت قیمت سهام اغلب شرکت های بزرگ منجر شد تا شرکت های فولاد مبارکه، مپنا، مخابرات، بانک پارسیان، ایران خودرو، سایپا و پتروشیمی اصفهان بین ۲۷ تا ۸ واحد بر شاخص اثر منفی بگذارند تا از ارقام شاخص در مجموع بیش از ۱۳۰ واحد کاسته شود.
این رویداد و افت ۷۵ صدم درصدی منجر شد تا دماسنج بازار سهام بعد از ۴۱ روز که همواره با افزایش به ثبت می رسید امروز شاهد بیشترین ریزش روزانه باشد تا از این نظر هم رکورد جدیدی به ثبت برسد.
شاخص کل بورس از ۱۳ تیر ماه تا چهارشنبه با سیر صعودی مواجه شده و موفق به عبور از خطوط ۱۵ و ۱۶ هزار واحدی شده بود. از سوی دیگر بیشترین ریزش روزانه شاخص بورس طی سال جاری مربوط به ۸ اردیبهشت ماه با ۱۲۶ واحد بود.
با اين اوصاف دماسنج بازار سهام امروز موفق نشد از مرز ۱۷ هزار واحد عبور كند و با افت ۱۳۰ واحد در عدد ۱۶ هزار و ۸۶۴ واحد جا خوش كرد.آمار معاملات سهام نيز با داد وستد بيش از ۲۴۰ ميليون سهام به ارزش ۵۰ ميليارد تومان همراه بود.