تلویزیون‌ها اینترنتی می‌شوند

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، ‌افزایش زیرساخت‌های مخابراتی و گسترش ارتباطات از طریق فیبر نوری از جمله برنامه‌های بلند مدت شرکت مخابرات ایران و به ویژه استان تهران است، ‌و با توجه به برنامه این شرکت در دو سال اخیر اقدام به توسعه شبکه مخابراتی کرده و اعلام کرده است که کابل‌های مسی در حال جمع‌آوری است و کافوهای معمولی جمع می‌شوند و فیبرنوری جایگزین آن می‌شود.

چندی پیش نیز معاون طرح و توسعه مخابرات استان تهران در توضیح ویژگی و نیازمندی راه‌اندازی IPTV یا تلویزیون اینترنتی به ایسنا گفت: استفاده از این سرویس صد‌درصد به فیبر نوری نیاز ندارد حتی در مکان‌هایی که ADSL با کیفیت خوب و یا نزدیک به مرکز است، می‌تواند با کابل مسی استفاده شود، اما اگر همه مشترکان را دغدغه‌ی استفاده از این سرویس را داشته باشند، شبکه فیبر نوری FTTX لازم است.

سمیع‌الله صادقی اظهار کرد: سرویس IPTV در حال حاضر در مناطق ۲ و ۸ راه‌اندازی شده که مشترکان می‌توانند برای گرفتن سرویس با شماره ۳۸۳۸ تماس گرفته و IPTV خود را سفارش دهند که پس از تست و سنجش کیفیت ADSL از سوی مرکز برای مشترکان نصب خواهد شد.

او در توضیح تاثیر فیبر نوری بر این سرویس گفت: درست است که فیبر نوری تکمیل‌کننده‌ی سرعت و کیفیت IPTVهاست اما در حال حاضر تعداد بالغ بر هزار شماره سرویس فوق را از طریق پورت‌های پرسرعت(ADSL) دریافت می‌کنند.

صادقی در مورد تعرفه‌های استفاده از فیبر نوری بیان کرد که به دلیل قرار‌داد همکاری با صدا‌وسیما " محتوا " از صدا‌وسیما تامین می‌شود و شبکه ارتباطی توسط شرکت مخابرات که این کار مشترک است و تعرفه در حال حاضر به صورت ماهانه ۹ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

معاون طرح و توسعه مخابرات استان تهران افزود: در حال افزایش سرویس‌های فیبری هستیم و در مناطقی که کابل موجود نیست و یا باید کابل مسی تغییر کند این کار توسط فیبر نوری انجام می‌شود.

چرا فقط دو منطقه دارای IPTV است؟

قائم مقام مخابرات استان تهران هم در توضیح سرویس‌های ارزش افزوده این شرکت بیان کرده بود که IPTVها اکنون به هزار مورد می‌رسد که تنها در مناطق ۲ و ۸ راه اندازی شده است و به دنبال فراهم کردن آن‌ها در دیگر مناطق هستیم تا به سمت فیبرنوری بیشتر رویم.

یافتیان توسعه شبکه کابل با فیبرنوری را این گونه بیان کرد که کابل‌های مسی در حال جمع‌آوری است و کافوهای معمولی جمع می‌شوند و فیبرنوری جایگزین آن می شود.

چندی پیش فیبرنوری در استان تهران ۱۰ هزار و ۲۹۳ کیلومتر اعلام شد که هشت هزار و ۹۵۲ کیلومتر آن در استان تهران و هزار و ۳۴۱ کیلومتر در استان البرز کشیده شده است. توسعه این شبکه هزینه‌های کمتری را برای مخابرات خواهد داشت و یا فیبرنوری نیاز بیشتری از مردم رسیدگی می‌شود.

در حال حاضر در شبکههای دسترسی ارتباط بین مراکز مسیرهای پشتیبان و ارتباط بین شهرستانهای استان از فیبر نوری استفاده میشود. شبکههای بین استانی با فیبرنوری است که نسبت به کابلهای مسی هزینه کمتری را به دنبال دارد و در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است.