به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد: واردات گوشی تلفن همراه به ایران در هفت ماهه اول امسال به ۱۰۰ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار رسید، این در حالی است که این میزان در مدت مشابه در سال قبل ۳۰ میلیون و ۲۱۶ هزار دلار بود.

به عبارت دیگر، واردات گوشی تلفن همراه در هفت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۲۳۲.۲۵ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۱۱۹.۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی، جمهوری کره و چین ۳ کشور عمده مبدا واردات گوشی تلفن همراه به ایران در هفت ماهه اول امسال نام گرفتند. برهمین اساس، در این مدت ۶۴ میلیون و ۹۴۲ هزار دلار گوشی تلفن همراه از امارات متحده عربی، ۱۳ میلیون و ۵۱۲ هزار دلار گوشی تلفن همراه از جمهوری کره، ۸ میلیون و ۸۷ هزار دلار گوشی تلفن همراه از چین و ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار گوشی تلفن همراه از سایر کشورها وارد کشور شد.

در همین حال، بنابراعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. البته حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: اگرچه موبایل، رایانه و اجزای آن فعلا در فهرست توقف ثبت سفارش واردات قرار گرفته اند اما احتمال خروج از این فهرست و دریافت ارز مبادلهای برای آنها وجود دارد، زیرا اینها یا تولید مشابه داخل ندارند یا میزان تولید داخلی پاسخگوی نیازها نیست.